mandag den 16. maj 2016

Læst og lyttet uge 19-2016.



En absolut hæsblæsende uge er til ende, med meget forsinket og panisk markarbejde på grund af det sene forår og med musikskolens årlige forårskoncert, samt diverse fodboldkampe, børnefødselsdage og ikke at forglemme min egen fødselsdag ( hvor jeg forærede mig selv en skøn stor bogpakke i gave, så der kommer snart en nye bøger-video).

Men der blev da trods alt plads til lidt afslapning med nogle få bøger. Jeg har lyttet Det syvende barn af Erik Valuer nu for tredje gang og historien bliver ved med at fascinere mig, men der kommer en anmeldelse af den sidst på måneden, når jeg har diskuteret den med Læseklubben.

Kun to fysiske bøger blev det til i ugens løb The Brief Life of the Dead af Kevin Brockmeier, som jeg havde store forventninger til, men som skuffede mig og var skyld i at læselysten svigtede.

Den manglende læselyst har ikke kun været i forbindelse med de fysiske bøger, men har denne gang  også omfattet lydbøgerne. Jeg er startet på flere lydbøger, men har ikke lige kunnet finde en der fanger. Derfor valgte jeg at lytte til nogle af de forkortede udgaver af de elskede klassikere, som omtalt i dette indlæg om "De korte fornøjelse", Det plejer at hjælpe mig med at få læselysten tilbage.

Sally Grindley - Tilovers. Bogen er købt på William Dams Netboghandel.

Historien handler om den 11-årige kinesiske pige, Lu Si-yan, der efter faderens død bliver solgt som slave for at betale moderens voksende gæld til onklen.

Dette er ikke en historie fra århundredeskiftet. Dette er en historie om nutidens Kina, om hvordan familier i verdens fattige områder, stadig den dag i dag, vælger at skaffe sig af med de overskydende munde der skal mættes, ved at sælge dem som slaver og her er der som regel tale om pigerne, da de ingen værdi har i disse samfund.

Bogen tog mig knapt en time at læse, mens de to yngste fornøjede sig på legepladsen i Fårup Sommerland, så der er tale om en børnebog i den lettere ende. Men jeg synes det er en vigtig og lærerig bog for børn at læse. Der giver indblik i andre kulturer og normer end dem vi kender til i Danmark

Efter min mening er den lidt for rosenrød i forhold til hvad jeg forestiller mig at virkeligheden er for disse piger, men igen det er som skrevet en børnebog. Og en rigtig fin bog for børn, om nogle af de mere dystre menneskelige konsekvenser der er at finde i det moderne Kina.

Tilovers får 3/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar