torsdag den 2. juni 2016

Anthony Doerr - Noget om Grace

Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.

Historien handler om David Winkler, der har disse mærkelige drømme om ting, der senere sker i virkeligheden. Da han en dag drømmer, at hans egen spædedatter drukner og at han er skyld i det, tager han flugten til en caribiskø. Men kan man snyde skæbnen og hvad skete der efter han var taget væk?

Efter at have læst forfatterens internationale bestseller Alt det lys vi ikke ser, var jeg ikke i tvivl om at jeg ville læse mere af forfatteren, på grund at det meget flydende og billedrige sprog. Fortællerstilen går igen i denne bog og gør bogen nem at læse.

Jeg synes hele ideen med skæbnen kontra frivilje og hvor meget vi kan ændre af vores livsbane, eller i dette tilfælde andres skæbne, altid er umådelig interessant.

Det var ikke en bog jeg blev grebet helt vildt af, men den efterlod mig alligevel med spørgsmålet om, hvad jeg selv ville gøre i det tilfælde af, at jeg var i David Winklers situation og kunne forudse ulykkelige begivenheder. Vil man flygte lige som David, lade skæbnen - eller Gud om man vil - råde eller måske noget helt tredje.

Jeg manglede lidt for at blive rigtig begejstret. Der var en snert af det i starten af romanen, men halvvejs i gennem, var det lige som om historien ændrede sig og kom til at handle om noget helt andet. Der kunne jeg godt mærke, at jeg lige skulle finde følingen med den nye retning historien tog. Men alt i alt så var den en helt okay læseoplevelse.

Noget om Grace får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar