tirsdag den 7. juni 2016

De bedste lydbogsoplevelser 2016 (del. 1)

Carsten Jensen - Den første sten. Normalt kan min begejstring for de danske lydbøger ligge et meget lille sted. Jeg synes oplæsningerne er kedelige og monotone. Der bliver ikke gjort noget for at pifte historien op og gøre den levende for lytteren.

Men heldigvis ikke i dette tilfælde. Den første sten er oplæst af skuespilleren Lars Mikkelsen og han gør et fænomenalt godt arbejde! Oplæsningen var stemningsfuld, levende og ramte bogens tone lige på kornet. Det er nok den bedste danske lydbog jeg har lyttet til.

Selvfølgelig hjælper det også, at selve romanen er knivskarp og uhyre godt skrevet. Carsten Jensen forstår at fortælle en god og spændende historie, der bare flyder. Jeg har kun rosende ord tilovers for både lydbogen og selve romanen. Det var virkelig en wow-oplevelse.

Christopher Paolini - The Inheritance Cycle. Dette er en ungdomsfantasy-serie, der læner sig meget kraftigt opad Tolkiens Ringenes Herre, men som alligevel er betydelig nemmere at forholde sig til og knapt så langtrukken.

Historien følger den unge Eragon, der er kommet i pleje i en isoleret og øde beliggende landsby. En dag da han er på jagt finder han en mærkelig blå kugle, der viser sig at være et drageæg. Ægget har landets onde hersker længe prøvet at få fingre i og Eragon må nu flygte fra herskerens rædselsfulde skabninger Rasakerne. Fortællingen følger flere personer end bare Eragon, hvilket giver en fin afveksling i handlingen.

De danske lydbøger til disse fire bøger, er rigtig fine og gode, men de engelske udgaver giver altså lige en ekstra dimension til læseoplevelsen. Oplæseren har nogle rigtig cool stemmer til de forskellige personer/ arter og især hans drage stemmer er imponerende.

Neil Gaiman - American Gods. Jeg har lyttet til 10 års jubilæums indspilningen med det som man på engelsk kalder 'full cast', altså alle roller i bogen er oplæst/ spillet af en skuespiller.

Jeg prøvede, at læse den danske udgave af bogen for et par år siden og det fungerede bare ikke for mig. Jeg kunne slet ikke fange historien. Så jeg besluttede at give den en chance til som lydbog og det hjalp helt vildt.

Historien handler om Shadow, der lige er kommet ud fra fængsel og som bliver fanget i en fejde mellem alle de mange gamle guder, som er kommet med alle de forskellige nationaliteter der er immigreret til USA i tidens løb.

Det var helt sikkert meget som irriterede mig meget i bogen. Blandt andet at de hele tiden skulle pisse. Men det at der var lagt så meget arbejde og engagement i lydbogen, gjorde at det alligevel blev en lytteoplevelse udover det sædvanlige.

Michel Faber - The Book of Strange New Things. Dette var en lidt underlig lydbogsoplevelse, da jeg ikke brød mig specielt meget om den egentlige historie, men rigtig godt kunne lide lydbogen.

Historien handler om ægteparret Peter og Beatrice Lee. De bor i England, hvor Peter er præst. Han bliver ansat af den amerikanske virksomhed USIC til at være missions præst i en koloni på en fjern planet, hvor han skal prædike for nogle fremmede væsner.

Den måde disse rumvæsner taler på er i bogen mærkeret med nogle tegn, som man ikke har nogen jordisk chance for at vide hvordan skal udtales og som jeg kan forestille mig kan være meget frustrerende at skulle læse. Men her er det gode jo så at man i lydbogsudgaven får serveret disse rumvæsners tale lige i ørene.

Grunden til at jeg tager bogen med i denne opsummering af gode lydbøger er fordi, jeg aldrig var kommet  i gennem bogen i fysisk form, men oplæseren helt sikkert gjorde det muligt for mig at opleve bogen alligevel.

4 kommentarer:

  1. Jeg giver dig helt ret i det med de danske lydbøger. Efter at jeg har opdaget de engelske, har jeg virkelig svært ved at lytte til de danske. Men de engelske er jo også egentlig "productions".
    "Amerikanske guder" har jeg på min læseliste, men jeg vil lige prøve at se om jeg kan finde "Full cast" udgaven. :-) Tak for fiffet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dødærgerligt at de danske lydbøger for størstedelen er så kedelige. Men der er nok ikke noget dansk forlag der har råd til at lave en "full cast" lydbog. Også er der bare noget med alle de muligheder det engelske sprog giver med accenter, der tilfører historien lidt mere sjæl.

      Slet
  2. Nu har jeg lyst til at lytte til Carsten Jensens bog! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg at du skulle. Det er en virkelig god oplevelse :)

      Slet