mandag den 6. juni 2016

Læst og lyttet uge 22-2016.


Det har været en travl uge med mange ting på programmet, men heldigvis har der også været rigeligt tid til at læse. 24-25 graders varme og dejlig sol er ikke til andet end at smide sig i skyggen på et tæppe med en bog.

Jeg fik læst hele 4 bøger. De to af dem var Noget om Grace af Anthony Doerr, hvor det flydende og poetiske sprog fra bestselleren Alt det lys vi ikke ser gik igen, men hvor historien desværre ikke helt hang sammen. Samt den sjove  An Utterly Impartial History of Britain, or 2000 Years of Upper Class Idiots In Charge af John O´Farrell, som var en del af mit læsetema i maj måned.

Jeg fik lyttet én lydbog og det var Historien om det hele af Eske Willerslev og Kristian Leth, som var en oplysende bog om hvordan det videnskaben og det åndelige ikke nødvendigvis er modsætninger, og det at vi ikke skal være  bange for at indrømme, at vi ikke forstår og aldrig kommer til at forstå alt i denne verden.


Douglas Adam - Dirk Gently´s Holistic Detectiv Agency. Bogen er købt på Saxo.com. Det er en omnibus, en samling af de to første bøger i Dirk Gently-serien, men jeg har valgt kun at læse den ene.

I bund og grund er dette vel egentlig en kriminalroman, med science fiction elementer kastet ind i tumulten. Det er en skør og finurlig historie, som var relativt nem at læse og det var ikke sproget der gjorde at jeg havde svært ved at komme i gennem bogen.

Men forfatteren tog nogle gevaldige afstikkere fra selve handlingen og selv om jeg synes det var okay morsom nogle steder, så mistede jeg efter ret kort tid interessen for historien. Så selv om jeg nok skal få den anden historie læst på et tidspunkt, så bliver det ikke lige med det samme.

Dirk Gently´s Holistic Detectiv Agency får 2/5 stjerner.

Deborah Install - A Robot in the Garden. Bogen er købt på The Book Depository ( tror jeg nok).

En dag finder Ben en robot i sin have i England. Det er en gammel model, der ikke helt kan matche de nye strømlinede androider, som alle har i deres huse til at hjælpe sig. Men ganske langsom kommer han til at holde af den lille fyr og da han opdager, at der er noget helt galt med robotten, tager han ud på en lang rejse for at finde en der kan reparere den.

Dette er den sødeste dannelsesrejse med robot. Lynhurtig kommer man som læser til at holde af både Ben og robotten Tang og ja, til sidst nærmest knuselsker man den lille fyr. Hvis man har børn kan man genkende meget af Tangs handlinger og observeringer, som dem små børn fortager og det er nok derfor han er så nem at holde af.

En rigtig feelgood roman og en letlæselig introduktion til sci-fi genren. Den ligger på vippen til at være en ungdomsbog, men kan lige så vel læses af voksne.

A Robot in the Garden får 4/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Robotten er straks skrevet på to-read-listen :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan i hvert fald anbefale den som en meget let og sød sci fi :)

      Slet