mandag den 20. juni 2016

Læst og lyttet uge 24-2016.


Sommerferien nærmer sig og børnene har nedtællingen i gang. De glæder sig til at slappe af og nyde den sommer der forhåbentlig vælger at kigge forbi Danmark igen, snart!

Jeg har besluttet at holde en pause fra temalæsningen i juli måned, da jeg synes jeg trænger til bare at læse hvad jeg nu har lyst til hen ad vejen. Så derfor bliver der ikke nogen læsetema-video i denne omgang.

Uge 24 har budt på meget blandede oplevelser. Jeg har fået lyttet to lydbøger, den ene var Red Rising af Pierce Brown, der var en helt forrygende start på en science fiction trilogi. Anmeldelse af hele trilogien følger, når jeg får læst de to sidste bøger.

Jeg fik læst fire fysiske bøger, hvor af den ene var science fiction klassikeren Klit af Frank Herbert.

I starten af ugen fik jeg læst Hvad svarer du, når livet kalder? af Lisbeth Johansen og Mette Skov Hansen, der var en utrolig inspirerende og lærerig bog, om at finde det man brænder for her i livet og det der føles rigtig, turde sprænge de vante rammer og kaste sig ud i noget helt anderledes.

Jens Westerskov - Ørkenen græder. Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard.

Ezra har mistet hele sin familie i 2. Verdenskrig og har sammen med flere af de andre europæiske flygtninge i kibbutzen, overlevet nazisternes koncentrationslejre. Da den tyske pilot Werner i 1947 falder ned i den palæstinensiske ørken og bliver taget til fange af kibbutzens indbyggere, er rollerne pludselig byttet om.

Dette er en rigtig fin kort roman, som handler om venskab, fjendskab, tilgivelse og straf. Den er hurtig at læse og sproget er meget fængende. Historien var holdt meget enkel og forståelige, men til sidst i bogen, synes jeg det blev en anelse forvirrende.

Men leder man efter en kort velskreven historie, så er dette et rigtig godt bud på en kort roman, der behandler nogle vigtige temaer.

Ørkenen græder får 3/5 stjerner.

Mikita Brottman - The Maximum Security Book Club, Reading Literatur in a Men´s Prison. Bogen er lyttet som engelsk lydbog fundet på Mofibo.

Forfatteren til denne bog har i en årrække stået for en læseklub i et højsikkerheds-fængsel i USA. I bogen fortæller hun, om de bøger hun læser sammen med de ni indsatte der var i hendes læseklub.

Hun fortæller om de bøger hun valgte til dem og deres meget forskellige reaktioner. De læste blandt andet The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde og Lolita. Det er ikke hverdag man kan diskutere voldtægt og drab, med mænd der rent faktisk har begået begge dele.

Hun ser og kommenterer på livet i fængslet. Det spændte forhold mellem indsatte og vogtere og det mest interessante er til sidst hvor hun kommer med en konklusion på, hvad denne læseklub kan bibringe disse meget forskellige mænd.

En hurtig og okay interessant lytteoplevelse.

The Maximum Security Book Club får 3/5 stjerner.

Nnedi Okorafor - Who Fears Death.Bogen er købt på Saxo.com.

Historien foregår i Sudans ørken efter en atomkrig, hvor folkedrab og krig mellem de to stammer Nuru og Okeke, er hverdag. Den unge kvinde Onyesonwu, er resultatet af en brutal voldtægt og på grund af den måde hun er skabt er hun blevet en magisk væsen. Hendes far er en magtfuld troldmand/ Shaman og på en eller anden måde bliver det Onyesonwu skæbne at jagte faderen og bekæmpe ham.

Denne bog er kategoriseret som en science fiction roman, men jeg vil nu mere beskrive den som en dystopisk-paranormal historie. Jeg kunne ikke umiddelbart finde nogen sci fi elementer.

Jeg er ikke fan af denne historie, som jeg oplevede som et stort miskmask af overnaturlige, magiske elementer og beskrivelser af den horrible borgerkrig. Forfatteren adressere mange af de problemer der er i Sudan i dag, ubeskrivelig og umenneskelige overgreb på rivaliserende stammers befolknings-grupper og ikke mindst omskæring af kvinder. Men jeg var ikke imponeret over måden hun gjorde det på.

Det er længe siden jeg har læst en bog, hvor jeg havde så svært ved at forholde mig til hovedpersonen, som jeg havde med Onyesonwu og hendes historie. Jeg fandt hende barnlig og meget utiltalende. Jeg havde meget svært ved at finde noget som helst interessant i handlingen.

Med bøger som denne overvejer jeg altid, om der måske kunne være nogle kulturelle barrierer, der gør at jeg ikke får det fulde udbytte af bogen, men ærlig talt så synes jeg bare den var ufattelig kedelig, uinteressant og usammenhængende.

Dybt skuffende bog, som jeg var ved at opgive flere gange og hvor jeg stort set kun har skimmet den sidste halvdel af bogen.

Who Fears Death får 1/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Dejligt du kunne lide Red Rising. Jeg var ikke helt overbevist, fordi jeg synes bogen var lidt langsom, men jeg er nu alligevel spændt på, hvad Brown finder på i de efterfølgende to bøger. Universet er virkelig dragende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg lige læst Klit og Jeg kan godt se hvor inspirationen til Red Rising er kommet fra, men den er heldigvis også sin egen.

      Jeg lyttede den som dansk lydbog og er nu ved at forsætte med at læse den på engelsk og det er et forbavsende svært skifte. Men det går nok jeg skal bare lige lære de engelske betegnelser at kende.

      Slet