mandag den 18. juli 2016

Læseliste for BookTubeAThon 2016.



BookTubeAThon er en hyggelig læseudfordring oprindelig lavet af BookTuberen Ariel Bissett. Efter den seneste uge at have set en hel del tbr-videoer i forbindelse med dette års BookTubeAThon, der foregår fra mandag d. 18. juli til søndag d. 24. juli. tog jeg søndag aften, en lidt drastisk beslutning om at deltage.

Min læseliste kom til at se ud på følgende måde:


1. Læs en bog med gult på forsiden.

Her er jeg gået all-in og har valgt Rum af Emma Donaghue, som har et helt gult smudsomslag. Det er en bog jeg har haft på hylden i meget lang tid, men som jeg ikke har fået taget mig sammen til at læse.

Ikke fordi jeg tror den er dårlig, det er mest det bogen handler om der har afholdt mig fra at læse den. Jeg bryder mig bare ikke om bøger med grumme og følelsesmæssige hårde emner.


2. Læse en bog efter solnedgang.

Her har jeg tillempet udfordringen lidt, så det bliver, læs en bog om aftenen, for ellers bliver det alt for sent. Lørdag nat var jeg oppe til kl. 3.30 og der var der stadig en lysstribe ude i horisonten. Jeg har valgt The Bumper Book of Peanuts af Charles M. Schulz. Jeg elsker Radisserne og den finurlige humor der er i tegneserierne.


3. Læs en bog du opdagede via BookTube.

Jeg henter størstedelen af min inspiration til nye bøger på BookTube, så problemet her var mere at vælge en ud af de mange bøger jeg har opdaget den vej. Valget faldt på den relativt nye bog The Museum of You af Carys Bray.

Jeg har tidligere læst En sang for Izzy Bradley og jeg synes det var en fantastisk bog, så jeg har store forhåbninger til denne hendes nye bog.


4. Læs en bog af din yndlings forfatter.

En af mine absolut yndlings forfattere, som jeg vender tilbage til gang på gang er Jane Austen. Men her har jeg valgt en genfortælling af hendes Northanger Abbey skrevet af Val McDermid. Jeg har ellers ikke været så imponeret nogen af de andre Jane Austen genfortællinger jeg har læst, men nu prøver jeg.



5. Læse en bog der er ældre end dig.

Her har jeg valgt Pollyanna af Eleanor H. Porter, jeg ved ikke præcis hvornår bogen er fra, men forfatteren levede fra 1868 til 1920, så den må i hvert fald være ældre end mig.



6. Læs en bog og se filmatiseringen.

Her har jeg valgt Wolf Totem af Jiang Rong, hvor der på forsiden af bogen står, at den nu er en stor film. Jeg har faktisk endnu ikke undersøgt om filmen kan ses på YouTube, men hvis den ikke kan, er det nok en af de udfordringer jeg vil vælge at springe over.



7. Læs 7 bøger.

Som den ekstra syvende bog har jeg valgt Kabu Kabu af Nnedi Okorafor. Jeg læste hendes science fiction roman Who Fears Death i sidste måned, men brød mig desværre slet ikke om den. Men da jeg allerede har købt Kabu Kabu skal hendes forfatterskab have en chance mere.

Syv bøger på syv dage er vildt og jeg forventer da heller ikke at nå alle udfordringerne, men glæder mig til at komme i gang.

Er der andre deltager i dette års BookTubeAThon?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar