søndag den 17. juli 2016

Læst og lyttet uge 28-2016


Jeg har lyttet én bog og læst tre bøger i denne uge. Den ene af de læst bøger var biografien Ondskabens øjne af Poul Duedahl, der handler om Jens Nielsen, der i en alder af 29 år, efter en vild kriminel karriere fik den tvivlsomme ære, at være den sidste person i Danmark, der blev henrettet med en skarpretter. Min anmeldelse af bogen kan læses her.

Uge 28 blev også den uge hvor jeg måtte opgive at læse/lytte Jakob Ejersbos ellers meget roste Afrika-trilogi, som består af bøgerne Eksil, Revolution og Liberty. Jeg nåede kun 14% ind i den første bog, men mere skulle der ikke til før det stod fuldstændig klart for mig, at det slet ikke var en bog for mig og på nuværende tidspunkt har jeg ikke mod på at prøve de to andre i trilogien.

Jeg var desværre heller ikke så begejstret for lydbøgerne. De er indlæst af skuespilleren Ture Lindhardt, som jeg ellers har den største respekt for, men hans stemme og hans måde at læse historien op på, var slet ikke mig.

De andre læste og lyttede bøger var:

Johann David Weiss - The Swiss Family Robinson. Bogen er købt på Saxo.com.

Denne børnebogsklassiker blev første gang udgivet på tysk i 1812. Den handler om en familie, mand, kone og fire børn, der overlever på en øde ø, efter at det skib de sejlede med havarerede under en storm.

Historien er meget rosenrød. Selv om familien er alene på en fremmed øde ø og hele resten af besætningen på skibet øjensynlig er druknet, så virkede de ikke på noget tidspunkt, til at være i krise.

Det hele forløb alt for let, der var ikke det, de ikke kunne klare. Alle deres problemer bliver løst så let som ingenting og synes det, uden de store anstrengelser. De jager, fisker, tæmmer det ene dyr efter det andet, udvinder gummi af træer, skærer drikkekrus og krukker af græskar, bygger fantastiske træhuse og meget mere.

Hele vejen i gennem historien sad jeg og ventede på at de bare mødte lidt modgang At der bare skete et eller andet uforudset, men nej. Intet synes at gå galt. Denne manglende spænding, gav en meget flad spændingskurve og en hyggelig, men lidt kedelig og meget forudsigelig historie.

Familiefaderen, som fortæller historien, virkede enerverende belærende over for sin kone og børn. Der er ikke den plante, eller det dyr som han ikke kender og ved hvordan man bruger på bedste vis. Det gik mig en anelse på nerverne til sidst.

Jeg har bagefter læst at forfatteren netop skrev historien, for at hans egne fire børn kunne lære noget om at flora og fauna undervejs i fortællingen, men det var efter min mening kørt alt for langt ud. Ikke nok med det var forfatteren også præst, hvilket giver grund for den meget prædikende tekst om at værdsætte guds skaberværk og lignende.

Jeg havde glædet mig rigtig meget til at læse denne bog, men jeg må sige at den skuffede mig dybt.

The Swiss Family Robinson får 2/5 stjerner.

Taiye Selasi - Gå væk Ghana. Bogen er købt i Bog & Ide Brønderslev, den er lyttet som engelsk
lydbog hentet på Mofibo.

Man skulle tro at dette var endnu en bog om immigranter, om race og det at flytte fra Afrika til USA. Det er det også, men det er endnu mere en bog om familie, kærlighed, sorg, forældre og børn.

Det er en bog der har delt vandene på Goodreads, og derfor har jeg været lidt tilbageholdende med at gå i gang med den.

Kritikken af romanen har gået meget på at den er meget ustruktureret og usammenhængende. Hvilket jeg er helt enig i, især i starten af  bogen havde jeg meget svært ved at finde rundt i de mange forskellige navne. Men alligevel var der et eller andet der tiltalte mig i den måde historien blev fortalt på.

Nogle af tingene, specielt det omkring tvillingerne vil jeg medgive, virker meget overdrevet og jeg kunne ikke lade være med at tænke, at mindre spektakulært, kunne måske også have gjort det. Men det var i hvert fald med til at sætte stemningen i bogen.

Overraskende bedre bog end jeg havde forventet efter at have læst og set en del kritik omkring den. Den kan anbefales som engelsk lydbog.

Gå væk Ghana får 4/5 stjerner.

Jørgen Lindgreen - Den røde kurér. Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard.

Historien handler om verdensungdomsfestivalen for fred og venskab, som blev afholdt i Moskva i 1957. Vi følger nogle danske delegerede og nogle udenlandske agenter, der på togturen gennem Rusland mod Moskva, kommer i berøring med et politisk ladet og dermed farligt brev.

Denne bog var ikke for mig. Jeg kender intet til kommunistpartiet og politikken i østblokken på den tid historien foregår, så jeg havde meget svært ved at følge handlingen.

Måden bogen er skrevet på voldte mig mange kvaler og der var flere sætninger jeg måtte læse højt for mig selv gentagende gange, for at få dem til at give mening. Nogle steder forstod jeg slet ikke hvad forfatteren mente med det skrevne og jeg synes generelt denne meget korte bog var meget usammenhængende. Men jeg tænker at det skyldes min manglende viden og at en der er mere inde i datidens jargon, helt sikker vil få mere ud af historien end jeg gjorde.

Der var nogle lidt uheldige fejl undervejs blandt andet stod der flere steder "politibureauet" i stedet for "politbureauet". I en bog om Moskva og kommunismen så burde det have været fanget og rettet inden udgivelsen, især når man bag i bogen kan læse at forfatteren selv er korrekturlæser.

Den røde kurér får 1/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar