lørdag den 9. juli 2016

Morten Hohwy - Sator-koden: Den tredje transformation.

Bogen har jeg fået tilsendt af forfatteren og den er udgivet på Forlaget Attika.

Det er ikke ret tit jeg siger ja til at anmelde selvudgivelser. Jeg synes, at jeg for ofte er blevet fælt skuffet. Det er sejt at brænde så meget for sit eget værk, at man vælger at finansiere herligheden selv. Desværre oplever jeg tit at kvaliteten af disse udgivelser er alt for ringe og indholdet mildest talt uinteressant.

Men så dukker der sådan en perle som Sator-koden op, som i den grad stikker op over de middelmådige og uinteressante bøger. En bog som jeg egentlig ikke havde de store forventninger til alene baseret på det lidt kedelige omslag, men den havde mig fanget ind fra første side.

Det er en videnskabsthriller. Den handler om den unge danske forsker Sam, der kort tid efter sin ankomst til MIT i Boston, bliver hvirvlet ind i en hæsblæsende, neglebidende jagt på at finde ud af, hvad der egentlig er med de hemmelige forsøg i instituttets kælder, hvis ophavsmand efter kort tid begår selvmord.

Det er en formidabel velskreven roman fortalt i et jævnt spændende og utrolig let og flydende sprog, der er helt nede på jorden. Der var mange spændende og til tider indviklede videnskabelige teorier og termer, men på intet tidspunkt kom det i vejen for forståelsen af historien. Personerne bærer en god del af historiens kvalitet. De har personlighed, men der er intet navlepilleri eller touchy-feely over dem og ingen gamle afdankede og mavesure politimænd .

Jeg læser normalt ikke så mange spændingsromaner, så jeg har nok ikke så meget at sammenligne med, men for mig virkede plottet meget innovativt og som et frisk pust. Hele vejen igennem blev jeg overrasket af de nye veje historien tog og de nye personer der gjorde deres entré. Plottet er indviklet og udvikler sig hele tiden i nye retninger, men jeg synes ikke det var noget problem at holde styr på den røde tråd i romanen.

Det var også dejligt befriende at læse en bog UDEN stave/ dummefejl. Det er længe siden jeg har prøvet det. Efterhånden lader det til at det er noget man som læser må affinde sig med, selv i bøger fra de store danske forlag. Det eneste jeg hæftede mig ved var, at Star Wars var stavet i et ord, men for alle andre end Star Wars nørder er det en lille ubetydelig detalje i en bog på over 600 sider. Så kudos til forfatteren for det gode redaktørarbejde!

En fænomenalt underholdende og nervepirrende spændingsroman.

Sator-Koden får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar