mandag den 22. august 2016

Læst og lyttet uge 33-2016.


Min lydbogslytning har stået stille i sommerferien, men jeg er nu kommet godt i gang igen og de første to bøger jeg lyttede i uge 33 var Vindens navn og Dragedræberen af Patrick Rothfuss. Det er de to første bøger i Kongdræberkrøniken.

Jeg var meget skuffet over begge bøger. De levede på ingen måde op til mine skyhøje forventninger og de meget høje ratings på Goodreads. Jeg havde godt nok undret mig over, at begge danske lydbøger var på knap og nap 13 timer og det kunne jeg ikke helt få til at passe med de engelske mastodontbøger, jeg har stående på hylden.

Derfor var jeg inde og tjekke de engelske lydbøger på iTunes og det viser sig at de er på henholdsvis 29,34 og 42,56 timer. Så tror da pokker at jeg synes de danske udgaver var usammenhængende, hvis der er skåret over halvdelen af historien væk?! Hvilket betyder at der stadig er mulighed for en god læseoplevelse alligevel, men det bliver altså en ommer.

Af fysiske bøger fik jeg blandt andet læst Transfer Day af Sophie Schiller, som foregår på De Dansk Vestindiske Øer omkring 1917, hvor øerne står for at skulle overdrages til Amerika og deres strategisk vigtige rolle mellem tyskerne og amerikanerne i 1. verdenskrig.

E.M. Forster - Howard End. Bogen er købt på Saxo.com.

Historien foregår i England omkring århundredeskiftet og følger to (tre) meget forskellige familier. Familien Schlegel repræsenteret af de to søstre Margrethe og Hellen, der begge er frigjorte kvinder, der går i diskussionsklub og er meget selvstændige. Så er der en familien Wilcox, der hører til den etablerede overklasse og som står for tidligere tiders holdninger og meninger og det går ikke stille af når, de to meget forskellige familier mødes og det får tragiske følger for underklasse familien Bast, da de kommer i berøring med de to bedrestillede familier.

Forfatteren beskriver et tidligere meget klasseopdelte samfund i opbrud og de forskellige nye strømninger, der ligger til grund for det England vi kender i dag. Gennem de tre forskellige familier møder vi flere sider af det engelske samfund, de rige, de fattige, kvinderne og mændende, de uddannede og de uuddannede.

Skrivestilen svinger mellem at være knivskarp og humoristisk og at fortabe sig i lange smukke, men meget vævende og en anelse intetsigende og kedelige afsnit. Det er en en af de klassikere som jeg er glad for at have læst, men som jeg ikke nødvendigvis synes var en fornøjelse at læse.

Howards End får 3/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. De to danske bøger er oversættelsen af 'Name of the Wind' - 2. bog i serien ('The Wise Man's Fear') er ikke blevet oversat :-)

    Flere af de danske forlag har desværre en irriterende uvane med at dele oversættelser op i to bøger (sikkert for at tjene flere penge).


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  2. Det var da ufattelig irriterende og meget forvirrende. Tak for oplysningen!

    SvarSlet