tirsdag den 13. september 2016

Jeanette Varberg - Fortidens slagmarker.

Bogen er lyttet som ganske fin dansk lydbog, fundet på Mofibo. Jeg måtte lytte til bogen to gange, da der hen mod slutningen af den, ved første gennemlytning, blev lidt tekniske problemer, hvor bogen hakkede og sprang lidt frem og tilbage. Jeg har prøvet det én enkelt gang før og lige som den gang, var der ingen problemer anden gang.

Historie behøver på ingen måde være tørt og kedelig og det er denne bog bestemt heller ikke. Forfatteren er selv arkæolog og fortæller om oldtidens krigsskuepladser og de konflikter der kan have ført til krigene og hvordan de kan have forløbet.

Alle disse ting er noget der ikke kan vides med sikkerhed, men noget der kan stykkes sammen gennem udgravninger og iagttagelser af våbenfund og grave rundt omkring i verden. Forfatteren går også ud og sammenligner fortidens livevis, med nyeretids naturfolk i de egne af jorden, hvor der ikke endnu har været så stor indflydelse fra samfundet uden for.

Hvor er det spændende at høre om begravelsesritualer og den måde fortidens folk muligvis har levet på. Jeg elsker bøger som denne, der tager en noget sløret fortid og virkeliggøre den for mit indre blik.

Det er nok noget underligt nogen, men jeg sidder da og bliver helt stolt på Danmarks forhistoriske vegne, med den vidtomstrakte handelskultur, det ser ud til at vi har haft og ikke af mindst de, okay måske noget brutale og vilde, men alligevel temmelig seje vikinger, der fik sat Skandinavien og Danerriget på datidens landkort.

Super underholdende og meget lærerig bog.

Fortidens slagmarker får 5/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar