søndag den 11. september 2016

Læst og lyttet uge 36-2016.


I ugens løb har jeg fået læst to bøger, som var Sandsnogens bid af Sidsel Sander Mittet og Huset ved Nattens Ende af Cathrine Banner. Det var to meget forskellige bøger, der begge bød på utrolig gode læseoplevelser. Tryk på linket i titlerne for at komme til anmeldelse.

Jeg fik også lyttet til to lydbøger ( rent teknisk lyttede jeg den ene i sidste uge, men har bare ikke fået skrevet om den før nu) og jeg måtte opgive én. Alle tre lydbøger kan der læses om herunder.

Neel Mukherjee - The Lives of Others. Bogen er købt på Saxo.com og forsøgt lyttet som lydbog på Mofibo. Jeg har tidligere forsøgt at læse den som fysisk bog og ville nu prøve om det ville lykkes at komme i gennem den, hvis jeg lyttede den som lydbog.

Historien skifter mellem at fortælle om en indisk families indbyrdes rivalisering i det store fire etagers hus, som de bor i og en mandsperson, ( som jeg har læst mig frem til på Goodreads, skulle være barn af en af den førnævntes familiemedlem ) der er med i bøndernes oprør i 1970´erne i Indien.

Jeg bestilte bogen, før jeg opdagede at forfatteren havde vundet Man Booker prisen og hvis jeg havde opdaget det inden, ville jeg nok ikke have købt den, da jeg ikke har haft det store held med bøger og forfattere, der har vundet den pris.

Der er alt for mange personer at holde styr på og jeg havde store problemer med at følge historien, da skiftende mellem familiens fortælling og barnets fortælling, skete meget brat. Jeg synes lejlighedsvis at historien var interessant, men størstedelen af den var dødkedelig. Der var intet hos hverken personerne i historien eller fortællermåden, der fik mig til at ønske at læse/ lytte bogen færdig.

Jeg blev ved med at finde andre bøger, jeg hellere ville bruge min tid på.

The Lives of Others er opgivet.

Anne Tyler - Eddikepigen. Bogen er lyttet som fin dansk lydbog fundet på Mofibo.

Denne historie er en moderne genfortælling af Shakespeares skuespil The Taming of the Shrew, som jeg tror hedder Trold kan tæmmes på dansk. Jeg har ikke læst det oprindelige stykke, men har set den gamle filmatisering med Richard Burton og Elizabeth Taylor i hovedrollerne.

I bogen møder vi Kate, som er noget skarp og lige frem i sine bemærkninger og som er lidt skræmmende og derfor ikke kommer så godt ud af det med særlig mange. Hendes far er en lettere distræt forskningsprofessors, der synes det er en god ide at Kate gifter sig med hans udenlandske forskningsassistent, da dennes visum er ved at udløbe.

Selv om jeg aldrig rigtig har brudt mig om lige præcis det Shakespear stykke, på grund at det noget kønsdiskriminerende tema, så var det en fin og underholdende genfortælling. Jeg synes forfatteren får indført den gamle historie ganske overbevisende i vores moderne verden.

Eddikepigen får 3/5 stjerner.

Clélie Avit - Jeg er har stadig. Bogen er lyttet som dansk lydbog på Mofibo.

Advarsel der kan forekomme afsløringer af handlingen i denne anmedelse.

I historien følger vi skiftevis den unge mand Thibault, der er på hospitalet for at besøge sin storebror og den unge kvinde Elsa, der på samme hospital ligger i koma efter en ulykke på en gletscher.

Det er helt sikkert en meget atypisk kærlighedshistorie, da den ene af personerne er i koma og til at starte med kunne jeg faktisk rigtig godt lide den måde historien blev fortalt på med de skiftende synsvinkler og den er da både sød og romantisk.

Men hen ad vejen begyndte jeg i den grad at blive totalt creeped out af Thibaults opførsel. Han er rar og meget respektfuldt. Han taler direkte til hende og ikke ned til hende, eller som om hun ikke er der, men der fra og til at vade ind på en ukendt kvindes stue og lægge sig til at sove i hendes seng. Hell No!

Jeg kunne simpelthen ikke komme ud over, at hun faktisk befinder sig i en totalt hjælpeløs situation, som han udnytter på det groveste. Ja, ja, det er klart det skal signalere at hendes forældre og venner ikke besøger hende så tit, at han kan gøre det, men det er altså lidt uhyggeligt i min optik.

Forfatteren vil nok med bogen sætte fokus på, at lægestanden alt for hurtigt afskriver tilfælde som Elsas og at hospitalsvæsenet, som autoritet har ikke så lidt magt over de beslutninger de pårørende skal tage i sådanne tilfælde. Men det er altså ikke så nemt en beslutning, som bogen gør det til, hvor vi kan læse Elsas tanker, selv om prøverne viser at hun er hjernedød. Det kan man altså ikke i den virkelige verden...

Man kan vist roligt sige at jeg ikke var vild med bogen og fandt den temmelig urealistisk.

Jeg er her stadig får 1/5 stjerner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar