onsdag den 14. september 2016

Peter Marren - Rainbow Dust.

Bogen er købt på Saxo.com.

Jeg ved ikke helt,  hvad jeg havde forventet af denne utrolig smukke bog, men det var i hvert fald noget helt andet jeg fik. Jeg blev taget tilbage i tiden, hvor det at løbe rundt med et sommerfuglenet i de engelske skove og enge, ikke blev anset for at være excentrisk, men faktisk var en hel legal og meget velanset hobby.

En hobby der var tilgængelig for alle mænd, i alle aldre og på alle samfundets klassetrin, da det ikke krævede de store investeringer. Men som nok mest var en hobby for det øvre samfundslag, som fremviste deres sommerfuglesamlinger i store dyre glasmontre.

Selv om jeg flere gange følte, at jeg måske havde haft en anelse mere fornøjelse af bogen, hvis jeg var britisk og 20 år ældre, så var det fascinerende at læse om den udvikling entomologien har taget, fra at være en præstigefyldt tidsfordriv, der havde stor betydning for evolutionsvidenskaben til kun blive set som noget skøre mennesker gør. Vi har vel alle set George Gearløs lettere forstyrret, rende rundt med et sommerfuglenet i Anders And-bladene.

Det var også utrolig interessant, at læse om datidens syn på kvindelige samlere, som havde hårde kår og i datidens opfattelse ikke rangerede meget højere end George Gearløs. Blandt andet skriver forfatteren om en dygtig kvindelig samler, som i stor stil berigede videnskaben med viden om sommerfugle, men hvis testamente blev erklæret ugyldigt af familien ( som hun ellers havde udeladt af sit testamente) på grund af hendes samlerhobby, hun måtte jo være lidt til en side, når hun gik op i en så ukvindelig hobby.

Bogen er skrevet rigtig godt og det var interessant og sjovt at læse om forfatterens liv og ikke mindst alle sommerfuglene. Jeg var meget overrasket over, at der rent faktisk var så meget at fortælle om sommerfugle og at det overhovedet kunne skrives om et emne der ligger mig så fjernt, så det kom til at interessere mig.

Rainbow Dust får 4/5 stjerner.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar