torsdag den 15. september 2016

Ulrik Langen - Tyven

Bogen er købt på Bog & Idés stand på Horsens Krimimesse 2016, hvor jeg også fik den signeret af forfatteren. Den er lyttet som lydbog fundet på Mofibo.

Jeg har tidligere læst forfatterens bog Den afmægtige, som handler om Christian 7, som var en sand fornøjelse at læse og da jeg hørte forfatteren blive interviewet om Tyven på Krimimessen, var jeg ikke i tvivl om, at det var en bog jeg skulle læse.

Som almindelig historieinteresseret har jeg godt hørt om, hvordan Danmarks ypperligste klenodie Guldhornene blev stjålet og smeltet om, men jeg har ikke tidligere vidst noget om, hvem der gjorde det, hvordan eller hvorfor.

Alle de spørgsmål og mange flere fik jeg til fulde svar på i romanen her. Lige som i Den afmægtige giver forfatteren, ikke bare et velrundet billede af hovedpersonen, men også af tiden det hele foregår i. Hvordan samfundet fungerede med hensyn til pantelånere, strafudmåling og hvordan tugthusene fungerede.

Det forfatteren gør ekstra godt, er at han holder en knivskarp kronologi, som kun bliver afbrudt af opfølgende oplysninger, når det er relevant og passer ind i resten af historien, for så let og ubesværet at komme tilbage i historien igen. Han er også god til at lave personkarakteristikker der er utrolig troværdige og han argumentere godt for det han fortæller.

Desværre trak lydbogsudgaven lidt ned i min bedømmelse. Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg fandt af oplæserens stemme var alt for monotone og kedelig. Jeg mistede faktisk flere gange fokus på grund af det og overvejede meget stærkt at skifte til den fysiske bog. Men valgte på grund af tidsmangel at fortsætte lydbogen. Det er dødærgerligt.

Tyven får 4/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar