tirsdag den 4. oktober 2016

Hanne Reintoft - Nederlagets børn

Jeg tror, jeg er ved at blive gammel, jeg kan heller ikke huske hvor jeg har købt denne samlede udgave af de to romaner Nu er det længe siden og Når dagene strenges. Begge bøger er lyttet som rigtig fine lydbøger fundet på Mofibo.

Historien i de to romaner udspringer af familien på gården Vemminggaard, der ligger i Broagerland i Sønderjylland. Den starter med historien om ægteparret Jens Peter og Henriette i 1864 og følger deres børn og deres børnebørn op til 2.verdenskrig.

Romanerne handler om krig og kærlighed gennem generationer med en god del Danmarkshistorie blandet i. Vi møder mange af de store historiskepersonligheder og hører om de mange banebrydende omvæltninger der kendetegnede slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Der var virkelig meget at kæmpe for: Bedre vilkår for arbejderne, kvinderettighederne og ikke mindst for at få Nordslesvig tilbage til Danmark igen.

I øjeblikket læser jeg bøger over temaet Sønderjylland og det var også det der fik mig til at tage fat i romanerne og her får man hele landsdelens meget omtumlede historie, lige fra tabet i 1864 og frem til at landsdelen er på danske hænder igen. Men man får som læser så meget mere med i købet, ikke mindst en gribende og medrivende slægtshistorie.

Efterhånden som man følger familien fra generation til generation, kommer man helt tæt på deres sorger og glæder og man kan ikke lade være med at blive følelsesmæssig involveret. Selv om det selvfølgelig er konstrueret så hvert familiemedlem bakser med store samfundsmæssigt betingede problemstillinger, så virker det hele troværdigt i sammenhængen.

Nederlagets børn får 5/5 stjerner.


4 kommentarer:

  1. Jubii endnu en tilføjelse til "må læses" listen. Tak!

    SvarSlet
  2. Den lyder virkelig som et must read for en historietosse som mig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt sikkert noget for alle der er bare lidt interesseret i Danmarkshistorien og jeg synes jeg har hørt noget om, at der måske også er en tredje bog i serien :)

      Slet