mandag den 10. oktober 2016

Mo Hayder - Tokyo

Bogen er købt antikvarisk gennem Saxo.com. På engelsk hedder bogen The Devil of Nanking og den titel synes jeg siger rigtig meget om bogens historie.

Den unge engelske kvinde, der kalder sig Grey, tager til Tokyo, hvor hun opsøger den kinesiske professor Shi Choming, for at finde ud af om han har en film, optaget under japanernes massakre af den kinesiske by Nanking i 1937.

Mod at få lov at se filmen sætter Shi Choming, Grey på en jagt på nogle meget specifikke oplysninger om en vis Fuyuki, som er en ekstremt farlig gangsterboss. Historien fortælles skiftevis i 1937 gennem professorens dagbogsnotater og i 1990 hvor vi følger Grey.

Jeg havde lidt svært ved at komme ind i historien. Især da jeg ikke helt kunne finde ud af, hvordan jeg skulle forholde mig til hovedpersonen, som er, hvis man skal sige det lidt mildt, en smule underlig. Hun har psykiskeproblemer, en meget underlig opførsel og der hentydes flere gange til en ikke helt normal barndom. Ikke lige den typiske heltinde.

Der er mange ting der kun bliver hentydet til og mange af de ting der nævnes i forbi farten er det op til læseren selv at drage den endelig konklusion om. Men et er sikkert, det er en bizar, frastødende og bogstavelig talt uappetitlig historie, der desværre bygger på rigtige hændelser og factsene om massakren i Nanking, er i forvejen så horrible, at man nemt kan forstille sig, at den sidste grænse nemt kan være blevet overskredet også.

Forfatteren forstod at holde spændingen til sidst og jo tættere jeg kom på slutningen, jo mere frygtede jeg hvordan det ville ende, for det er skrappe sager der beskrives. Historien forekom mig aldeles frastødende og skræmmende, hvilket helt klar var meningen med den, men jeg brød mig ikke særlig meget om fortællerstilen.

Tokyo får 3/5 stjerner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar