lørdag den 8. oktober 2016

Sarah J. Maas - Throne of Glass-serien

Bøgerne er købt på saxo.com.

Celaena Sardothien kom som 8-årig i lære som snigmorder og nu som teenager, er hun landets mest frygtede morder. Uheldige omstændigheder har gjort, at hun er havnet i den frygtede døds-arbejdslejr Endovier, hvor ingen kommer levende ud igen. Men en dag bliver hun hentet ud af helvedet af landets smukke kronprins, for at kæmpe i en turnering til døden, for at blive den forhadte konges snigmorder.

Jeg var meget optimistisk, da jeg havde læst Throne of Glass. Der var gang i den og Celaena var en stærk person, der ikke var bange for at sparke røv. Hele bogen byggede op til en spændende serie med fart over feltet og kærlighedsdelen, som jeg altid finder meget irriterende, var på et okay niveau. Hele turneringsvinklen bød på god spænding, intriger og fart over feltet.

Min begejstring steg da jeg startede på The Assasin´s Blade, som er en samling noveller der hører med til serien. Jeg synes de første noveller stod meget skarpt og var aldeles velskrevene uden alt for meget unødvendig handling. På meget få sider får forfatteren fortalt nogle gode historier og vi får utrolig meget information om Celaenas fortid.

I de sidste noveller begyndte jeg dog, at blive en smule irriteret på Celaena, da jeg synes hun blev barnlig, hysterisk og naiv. Men stadig var det nogle stærke historier og kærlighedsdelen stadig ikke alt for overvældende. Jeg undrede mig lidt over, at hun er landets bedste snigmorder, for vi får ikke meget bevis for hendes fantastiske talent.

Desværre gik luften fuldstændig af ballonen da jeg startede på Crown of Midnight, hvor jeg måtte opgive efter små 200 sider.

Jeg synes historien stod helt stille og der blev i den grad skruet op for kærligheden, som var alt for dominerende efter min smag.

Jeg står helt af når landets bedste snigmorder på job, valser rundt med kongens sikkerhedschef. Uprofessionelt! Eller når landets bedste snigmorder træner og stort set ikke kan tænke på andet end sin løbepartners svedige trøje der klæber til den indbydende musekuløse overkrop. Der kan det undre mig, hvordan hun overhovedet er blevet så god til sit fag, når hun er så let at distrahere.

Endnu engang må jeg nok sande, at disse populære ungdomsserier bare ikke er noget for mig. Ellers ærgerligt da jeg synes at selve ideen med en kvindelig snigmorder og det ulmende oprør i landet mod kongen der fifler med mørke krafter, kunne have været en fantastisk cocktail.

Uheldigvis havde jeg allerede fået forudbestilt den femte bog i serien. Så hvis der er nogen der er interesseret i at købe hele serien indtil Empire of Storm i hardback, så sig endelig til.

Throne of Glass får 3/5 stjerner
The Assasin´s Blade 4/5 stjerner
Crown of Midnight opgivet



8 kommentarer:

  1. Jeg var heller ikke særlig begejstret for serien og droppede den efter anden bog. Første bog var ok underholdning, selvom jeg hadede trekantsdramaet og det faktum, at der var alt for megen fokus på hendes udseende. I anden bog sker der noget ca. halvvejs (nok deromkring, hvor du nåede til), som jeg ikke kunne tilgive Celaena for.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes virkelig at novellerne havde fat i noget, som desværre gik tabt i romanerne. Men jeg tror måske, jeg søger noget andet i bøgerne end den aldersgruppe som er seriens målgruppe.

      Slet
  2. Jeg har længe tænkt på at tjekke denne serie ud. Tak for indlægget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har heldigvis alle forskellig smag og jeg har set mange anmeldelser af serien, der roser den til skyerne. Desværre var den slet ikke noget for mig, men det synes jeg tit at jeg oplever med de meget populære engelsksprogede ungdomsserier, jeg er nok bare blevet for gammel ;D

      Skulle du være interesseret i at købe serien, så skriv endelig til mig :)

      Slet
  3. Tak for tilbudet, men ellers tak. Jeg er bange for, jeg har det lidt ligesom dig, så hvis jeg bestemmer mig for at læse dem, bliver det nok fra biblioteket :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gid jeg havde været lige så klog...

      Slet
  4. Åh, jeg absolut elsker den serie, men der er vi jo heldigvis så forskellige allesammen. Jeg syntes blot at serien er blevet bedre og bedre for hver bog, man kan også godt se at Maas har udviklet sin stil og karakterener fra bog til bog.
    Jeg roser bøgerne hele tiden, men det vil jeg ikke gøre alt for meget her ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må meget gerne rose serien. Det er altid sjovt at høre andre meninger end ens egen :) For mig var den bare ikke lige det jeg havde forventet og som altid er det den fordømte kærlighedstrekant/ firkant eller what ever, der virkelig er dræberen for mig.

      Slet