onsdag den 26. oktober 2016

Susan Hill - The Woman in Black

Bogen er købt på Saxo.com.

Juleaften sidder Arthur Kipp sammen med familien rundt om hjemmets kamin og grebet af stemningen, begynder hans børn at fortælle spøgelseshistorier. Den ene prøver at overgå den anden i grusomhed og uhygge. Da Arthur bliver bedt om også at fortælle en historie, bliver han ude af sig selv og må forlade selskabet.

Tilbagetrukket i sit kontor beslutter han sig for at nedskrive de oplevelser han selv var ude for, da han som ung advokat, blev sendt ud i det øde marskland, for at deltage i begravelsen af Mrs. Drablow og efterfølgende gennemgå den afdødes papirer.

Jeg har længe gerne ville læse noget af Susan Hill, som jeg har hørt meget godt om og jeg er glad for, at jeg startede med The Woman in Black. Det er en helt klassisk spøgelseshistorie, hvor uhyggen og ubehaget siver som tåge ud mellem siderne.

Der var stor forskel på, om jeg læste den alene i stuen om aftenen efter familien var gået i seng, eller om eftermiddagen i fuldt dagslys. Jeg er ikke en koldblodig nyser, hvad uhygge angår, så det første var pænt skræmmende.

Sproget er ladet med stemning og spændingen bliver stødt og stille bygget op til ens nerver står helt på højkant. Sceneriet er perfekt. Den tykke tåge der indfinder sig pludseligt, beskrives som tynde hvide krumme fingre, der klæber til alt og rækker ind i alle hjørner og kroge ( et af mine tilbagevendende febermareridt, da jeg var barn) og det øde hus, afskåret fra fast land, langt ude i marsken, tilføjer en klaustrofobisk fornemmelse.

Desværre er det stemningsfulde og meget indlevende sprog ikke nok til at bære hele oplevelsen. Selve plottet synes jeg ikke var særlig godt gennemtænkt. Slutningen især, var ikke hvad jeg havde forventet. Jeg synes ikke helt, at jeg kunne se meningen bag lige præcis det udfald. Det føltes lidt som den nemme løsning og derfor får bogen ikke fem stjerner. Men helt sikkert en læseværdig spøgelseshistorie, der passer perfekt til Halloween-læsning.

The Woman in Black får 4/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar