torsdag den 24. november 2016

Claus M. Lohman - Genkald

Bogen har jeg fået tilsendt af forfatteren.

Har man sagt Genstart og Genspejl, må man også sige Genkald. Historien i Genkald følger stadig retsgenetiker Sarah Bermann og hendes familie. Denne gang søger familien skjul for den frygtede hemmelige ONE-gruppe, hos et kvækersamfund tæt på Philadelphia, men en grusom og uforklarlig epidemi med lungecancer, synes at sprede sig i området og sender mange både kvinder, mænd og børn i døden.

Det har været spændende at følge hovedpersonens berøring med de meget anderledes samfund, så som amish-folket, mennonitterne og kvækerne. Som er samfund der på mange måder minder om hinanden , men som alligevel er meget forskellige.

Jeg havde glædet mig meget til at læse den sidste bog i gen-trilogien. Jeg synes det har været spændende og lærerigt, at følge hovedpersonen og især har jeg fundet videnskabsdelen meget interessant. Her kan man virkelig mærke at forfatteren kan sit stof og brænder for det han skriver. Desværre havde jeg lidt svært ved at komme igennem denne sidste bog.

Til tider havde jeg det som om plottet blev helt væk i de mange og lange forklaringer og detaljerede beskrivelser af trivielle ting. For eksempel er der en tre sider lang beskrivelse af en app, med fingeraftryksscanner og ansigtgenkendelsesfunktion, som er noget vi alle kender fra nyere mobiltelefoner, så den lange forklaring var i mine øjne overflødig. Jeg kan bedre lide når sådanne ting indgår i handlingen i stedet for at blive minutiøst forklaret.

Jeg studsede også nogle steder over ordvalget, for eksempel øredøvende klapsalver, når der kun befinder sig fem mænd i lokalet? Eller de mange undskyldende, skottende og nervøse blikke, mændende i ONE-gruppen sender deres leder, fik mig til at tænke på en kuld uartige hundehvalpe og ikke en flok hårdkogte agenter.

Men trods besværet med at komme igennem bogen, så synes jeg faktisk slutningen var både spændende og fyldt med action. Jeg synes hele trilogien fik en tilfredsstillende afslutning, hvor de røde tråde i plottet blev samlet godt sammen. Jeg vil anbefale at bøgerne læses i den rækkefølge de er udgivet, da der flere steder afsløres ting fra de forgående bøger.

Genkald får 3/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar