tirsdag den 8. november 2016

Fjodor M. Dostojevskij - Udvalgte fortællinger

Denne samling af fem kortere noveller, er lyttet som rigtig fin lydbog fra Mofibo.

Jeg har tidligere læst Idioten og Forbrydelse og straf af samme forfatter og i disse små noveller, er det igen livet i St. Petersburg, det indviklede og meget snobbede russiske klassesystem og relationer mellem mennesker, han ironiserer over.

Personerne han beskriver, gør i stort set alle fem noveller, en lidt komisk figur og jeg fandt meget af det direkte morsomt, selv om jeg nok mangler en større indsigt i samfundets mekanismer på den tid historierne foregår, for at kunne forstå kåserierne til bunds.

Lige som med de to ovennævnte ( meget lange) romaner , så benytter Dostojevskij sig også her af at henvende sig direkte til læseren, med kommentarer omkring de personer han beskriver eller med tanker omkring forfatterskabet generelt. Det kan være et irritationsmoment, som jeg normalt ikke kan lide at en forfatter benytter sig af, men jeg synes lige præcis Dostojevskij slipper godt fra at gøre det.

Udvalgt fortællinger får 3/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar