lørdag den 5. november 2016

Tom Rob Smith - Leo Demidov-trilogien

Bøgerne er købt brugt gennem Saxo.com og er lyttet som absolut anbefalesværdige danske lydbøger på Mofibo.

I de tre bøger følger vi Leo Demidovs liv, samtidig med at læseren får et indsigtsfuldt indblik i Ruslands historie fra lige efter 2. verdenskrig og frem til Ruslands krig mod Afghanistan i 1980´erne.

De tre bøger var et helt fantastisk godt sted at starte mit læsetema om Rusland. Gennem hovedpersonen, får læseren en kort gennem gang af Rusland historie på en meget indlevende måde. Vi oplever Leo, som ellers dedikeret medlem af sikkerhedspolitiet begyndte af vakle i sin tro. Jeg følte den paranoia og magtesløshed landets indbyggere var udsat for, hvor man ikke kan stole på nogen end ikke sin familie, helt ind under huden .

Bøgerne var spændende og jeg var overrasket over at jeg blev lidt rørt i den sidste bog. Jeg havde sådan set ikke forventet, at en spændingsbog kunne få følelser af den slag op i mig. Menneskets lidelser er i fokus og forfatteren forstår at sætte fingeren på de ting, der ikke fungerede under kommuniststyret,  og fremhæve brutaliteten og de menneskelige konsekvenser der følger i kølvandet.

Historierne i de tre bøger dækker utrolig mange forskellige aspekter, lige fra hvordan man efterforsker en seriemorder i land, hvor der i følge regeringen slet ikke findes kriminalitet. Hvordan man er stillet, når den politiske vind pludselig skifter og man fra den ene dag til den anden går fra at være folkets helt til folkets fjende. Eller hvordan man stadig anses for at være fjenden, selv om det endelig lykkes at flygte til et andet land. Nu er man bare en anderledes form for fjende.

Indrømmet der er en anelse for meget russisk James Bond over Leo til tider. Især i Den hemmelige tale, er det noget overdrevent hvad han kan holde til og den sidste bog Agent 6, bider over et lidt for stort tidsforløb, hvor jeg et par gange følte, at forfatteren var kommet alt for langt væk fra udgangspunktet. Men det er nu en gang fiktions bøger og efter min mening en sjælden slags nemlig nogle utrolig stærke og meget intelligente spæningsbøger, hvor jeg følte jeg lærte rigtig meget om Rusland.

Alle tre bøger får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar