lørdag den 10. december 2016

Bøger der ændrede mit liv.


Den liste er desværre en meget kort liste. Faktisk så kort, at der slet ikke står nogen bøger på den. Jeg har aldrig prøvet at læse bøger, der har gjort så stort indtryk, at jeg har haft lyst til at ændre mit liv, springe ud i noget nyt eller som på anden måde har haft en utvetydig indflydelse på mit liv.

Her i december har vi i min læseklub læst Illusions af Richard Bach, som handler om forfatterens personlige møde med en sand Messias, i skikkelse af en helt almindelig mand. Den handler om den måde vi anskuer verden. At verden er, sådan som vi selv ønsker den skal være, at det hele er en illusion, at vi alle er vores egen Messias og kan gøre vilde og fantastiske ting.

På Goodreads, kan jeg se, at mange har givet den 5 stjerner og at den har gjort stort indtryk på dem. Fået dem til at se med nye øjne på deres liv eller på anden måde ramt noget betydningsfuldt og vigtigt, som de har taget til sig. Personligt synes jeg, det var en okay historie, måske lidt langt ude og meget amerikansk, men den ramte som sådan ikke noget i mig.


Da jeg læste Alkymisten eller Manuskriptet fra Accra af Paulo Coehlo eller Profeten af Kahlil Gibran, sad jeg tilbage med en lidt tom følelse og spekulerede på, om det er mig og den måde jeg læser bøger på, der gør at jeg ikke oplever disse store følelser og spirituelle aha-øjeblikke. Om jeg bare ikke leder efter de ting i bøger? Om jeg er for afstumpet eller bare føler mig tilpas i det liv jeg lever og derfor ikke er på udkig efter noget nyt?

Jeg har læst flere bøger, som har gjort stort indtryk på mig og som jeg ikke lige glemmer med det samme. Bøger som jeg kan relatere til eller som måske har introduceret mig til en anderledes livstil eller tankegang. Jeg har læst flere bøger, hvor jeg har drømt mig væk til en anden tid, et andet land eller en anden virkelighed. Men jeg har aldrig læst en bog, der rent fysisk har fået mig til at foretage en handling, for at ændre noget i mit liv.

Har du oplevet at en bog ændrede dit liv? Er jeg helt alene om at sidde med den følelse af at gå glip af noget?



6 kommentarer:

  1. Hm... godt spørgsmål. Jeg synes, '1984' har betydet meget for mit liv - især i forhold til internet, sociale medier og politik.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, ja. 1984 er genial og det er også en bog jeg vender tilbage til igen og igen. Det skræmmende er at det der i 1949, var det værste man kunne forestille sig. Nu er realitet og at vi egentlig bare acceptere, at blive filmet og fulgt overalt. Men på trods af det fortsætter jeg jo med facebook og googlekonto og alt det andet, der overvåger os.

      Slet
  2. Jeg tror, at der er noget om 'at du føler dig tilpas i det liv du lever og ikke er på udkig efter noget nyt'. Jeg tænker, at det ofte er folk der søger, som finder. Jeg kan umiddelbart heller ikke nævne en bog, som har direkte ændret mit liv, men jeg kan godt finde bøger, som har drejet mig i en positiv retning eller som har hjulpet mig til at forstå nogle ting :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig og hvor er jeg glad for at jeg ikke er alene. Jeg har læst rigtig meget fra bøger jeg har læst. Men den sidste dimension med lige frem at gå ud og ændre noget i den virkelige verden. Det har jeg aldrig oplevet, men jeg har heller ikke haft lyst til det, så det er nok der den ligger :)

      Slet
  3. Næh... Jeg tror heller ikke, der er nogle bøger, der har ændret mit liv. Jeg har gennem tiden læst en masse sevlhjælpsbøger, der har givet mig AHA- oplevelser, jeg er bare smadder god til at glemme at gøre de anbefalede opgaver/øvelser - og får derfor ikke ændret en skid :-)
    Godt nytår, forresten :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde :)

      Jeg har endnu ikke læst en selvhjælpsbog, som kunne gøre noget for mig. Der er måske lidt jeg kan bruge til noget, men jeg oplever altid at størstedelen af bøgerne går helt hen over hovedet på mig og som regel føler jeg altid de ting/opgaver man skal gøre er en lille smule tåbelige og så for jeg ikke gjort det.

      Slet