lørdag den 31. december 2016

December 2016 var...


December var den måned, hvor jeg troede jeg helt selv, havde fundet frem til et passende koncept til mine månedsopsummeringer, for så bare at finde ud af, at jeg havde tyvstjålet det hele fra Den lille Bogblog. Da jeg ikke har kunnet mønstre nogen kreativitet til en ny form for opsummering, så har jeg valgt at holde fast ved det tiltuskede koncept lidt endnu.

December var på alle måder en hæsblæsende måned, hvor jeg aldrig rigtig synes jeg nåede at komme i julestemning. Jeg havde ellers fundet nogle bøger frem med juletemaer, men det blev kun til to. Det var Troldeliv, Julekalenderbogen af Sissel Bøe og med skønne illustrationer af Peter Madsen, samt den herlige og meget farverige lydbog af The Christmasaurus af Tom Fletcher.

December var måneden, hvor jeg kunne holde 50-bogsjubilæum med min læseklub og det mærkerede vi med en dejlig julefrokost. Vi mødes igen her midt i januar, hvor vi tager hul på vores første temalæsning, som er Den Kolde Krig. Jeg ser frem til endnu et dejligt år i læseklubben med de fire skønne kvinder og hyggelige bogdiskussioner.

I december havde jeg planlagt, at jeg ville læse eventyr og eventyrgenfortællinger. Det blev desværre kun til to bøger i den kategori. Det var samlingen af H.C. Andersens kærlighedseventyr og The Wolf Princess af Cathryn Constable.

I stedet fik jeg læst og lyttet en hulen masse andre gode bøger og med afslutningen af Bogtyvene af Anders Rydell, Glimt af Chris Heape, Berømte dødsfald af Maria Helleberg og Jørgen Lange Thomsen, samt Malerne på Markvej af Annette Østergård kom jeg næsten til bunds i bunken af anmelderbøger og føler jeg, at jeg kan starte med god samvittighed i den henseende i det nye år.

Mit russiske læsetema bød på en virkelig skuffende oplevelse i form af The Bronze Horseman af Paullina Simons og en heldigvis meget bedre, men også meget hjerteskærende øjenvidneberetning fra ægteparret Rachlin i 16 år i Sibirien/ Skæbner i Sibirien. De var uheldigvis nogle af de mange millioner mennesker, der blev ramt af Stalins vanvid og måtte finde sig i at blive transporteret til det barske Sibirien på ubestemt tid.

I december fik jeg læst to bøger til mit kinesiske læsetema. Det var lydbogen 20 brudstykker fra en hungrende ungdom af Xiaolu Guo, som jeg rigtig godt kunne lide og den knapt så gode Uønsket af Adeline Yen Mah.

Den sjoveste bog jeg lyttede til i december og nok den sjoveste bog jeg har lyttet til længe er Ting, min søn skal vide om verden af Fredrik Backman. Den er virkelig sjov og jeg grinede højt flere gange. Han kan altså noget, den forfatter!

I januar glæder jeg mig til, at der igen kommer lidt ro og rutine ind i hverdagen. Jeg glæder mig til at påbegynde min læsning af Krig og fred af Lev Tolstoj og ikke mindst til Arnold Buscks Bogudsalg, som de for første gang afholder med start d. 5. januar ( med mulighed for at komme til Før-udsalg aftenen før). Jeg har allerede kig på nogle titler, som jeg gerne vil have med hjem, så for mig er det tæt på at være lige så godt som juleaften.

Godt nyt læseår til alle!

2 kommentarer:

  1. Du har da godt nok fået læst meget her i december på trods af, at du ikke fik lystbåd mange jule bøger. Det fik jeg heller ikke i starten af december - ja det var først i dagene lige før jul og i dagene her mellem jul og nytår, at jeg har fået læst en fire fem stykker. Men de kommer først som anmeldelser på bloggen i løbet af januar, men det går vel også nok :-)
    Jeg glæder mig til, at følge med hos dig og høre, hvad du syntes om "Krig og fred". Det er også en bog, som jeg meget gerne vil læse.
    Jeg ønsker dig og din famile et rigtig godt nytår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det blev til en del faktisk 13 læste bøger og 11 lydbøger, så jeg er godt tilfreds, for jeg synes jeg lå vandret hele måneden med alle de ting jeg skulle nå.

      Jeg har forsøgt mig med Krig og fred tidligere, så jeg er lidt skeptisk, men nu prøver jeg igen :)

      Slet