onsdag den 7. december 2016

Fredrik Backman - Ting, min søn skal vide om verden.

Bogen er lyttet som rigtig god lydbog, fundet på Mofibo. Bogen er oplæst af Torben Sekov, der som altid gør et gedigent stykke arbejde. Jeg har af samme forfatter læst En mand der hedder Ove og Britt-Marie var her!.

Fredrik Backman er gået hen og blevet far og det har sat en masse tanker i gang hos ham, om hvordan verden er skruet sammen. I denne bog giver han gode råd til sin søn om for eksempel: Hvordan man begår sig i Ikea eller på toiletter med bevægelsessensor i indkøbscentre. Det er ikke bare sjovt, det er hylemorsomt!

Og ikke nok med det. Under alt det sjove og komiske, ligger der en knivskarp opfattelse og forståelse for verden omkring os. Med historien om, hvorfor man ikke skal gå imod pilene i Ikea eller hvorfor folk altid overskrider den gule linje ved bagagebåndet i lufthavnen, sætter han ord på os som mennesker.

Han stiller skarpt på vores frygt for at blive set som dårlige forældre/ mennesker. Vores daglige adfærd og de uskrevne spilleregler vi alle kender og som egentlige er ret komiske, men alligevel anses for normen at overholde. Det er så godt skrevet!

Vi ligner svenskerne meget mere end vi vil indrømme. For hvis det ikke var fordi jeg vidste at Backman er svensker, ville jeg sige, at det er så meget dansk humor, det han skriver. Jeg var 100% underholdt hele vejen i gennem bogen og jeg grinede højt flere gange. Jeg er helt sikker på, at jeg vil grine igen, når jeg om nogle dage genlytter bogen. Jeg synes den var helt genial!

Ting, min søn skal vide om verden får 5/5 stjerner.

10 kommentarer:

  1. Har kigget på den flere gange men har kunnet bestemme mig for om jeg ville læse den, jeg blev så skuffet over "min mormor hilser....". Men efter at have læst din anmeldelse kommer det på ønskesedlen 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var heller ikke vild med Britt-Marie, fordi jeg synes den prøvede alt for meget at være Ove. Men den her er meget anderledes og jeg kan kun anbefale den. Jeg kunne nikke genkende til så meget af det han her skriver :)

      Slet
    2. Jeg var vild med både Ove og Britt-Marie :)
      Er denne bedst hvis man har børn selv?

      Slet
    3. Det kan jeg godt være bange for, men jeg tror måske den favner lidt dybere end det alligevel.

      Slet
  2. Den skal jeg ha' hørt! Mon det er et dumt sted at starte, når man endnu aldrig har læst Backman?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det synes jeg ikke. Den hænger ikke rigtig sammen med de andre bøger og humoren er meget anderledes end i f.eks Ove, hvor det er mere tragikomisk. Her er det bare vildt sjovt :)

      Slet
    2. Jeg har en forestilling om at denne ikke er som sådan en roman som de andre men mere en "guide" til livet, er det forkert opfattet?

      Slet
    3. Nej, det tror jeg godt man kan sige. Jeg ser den lidt i samme genre som et stand-up show.

      Slet
  3. Jeg var faktisk i tvivl om den var biografisk eller ej, så tak for den opklaring. Det ændrer lidt på mit syn på bogen, men den er stadig på min TBR på mofibo :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydbogen er på lidt over 3 timer, så det er ikke en der kræver det store af lyttetid. Jeg synes helt sikkert du skal prøve den :)

      Slet