onsdag den 21. december 2016

Mine tanker om 2017.


Vi er stærkt på vej mod juleaften og en uge efter igen, ligger der et helt nyt år og venter på os. Derfor har jeg gjort mig nogle tanker om, hvad jeg vil med min læsning i det nye år.

Læsetemaer
Jeg elsker at læse i temaer, eller i hvert fald at læse flere bøger der handler om det samme, eller som har et eller andet fællestræk. Men jeg føler ofte at jeg mangler frihed til at læse andre bøger. I 2016 har jeg forsøgt mig med flere forskellige måder at tackle det på, uden at det har været den store succes. Derfor har jeg indtil videre valgt helt at droppe den meget planlagte og strikse temalæsning og vil forsøge at gøre det mere impulsivt.

Kina
Mit kinesiske læsetema haltede lidt midt på året. Men jeg synes, jeg kom godt efter det i de sidste par måneder. Det fungerede ikke med at trække sedler fra min tedåse, men gik helt klart meget bedre, når jeg valgte efter humør og lyst. Mit mål i 2017 skal helt sikkert være at læse MERE og købe MINDRE...

I 2017 vil jeg stadig sigte efter at læse to kinesiske bøger om måneden. Jeg kunne godt tænke mig at gøre det sådan at det skal være en ikke tidligere læst bog og en genlæsning.

Listen over bøger, der indgår i mit kinesiske læsetema, kan stadig ses under fanen Kineserier.


Bogkøb
Jeg køber alt for mange bøger, som jeg i købsøjeblikket brænder for at læse, men som bare ender på hylden, fordi der kommer anmelderbøger eller andre spændende bøger i første række. Det generer mig ikke at have ulæste bøger på hylden. På den anden side, er det mange penge at bruge på noget, jeg bare har stående. Så jeg bliver simpelthen nødt til at gøre noget ved det.

For det første vil jeg til at bruge biblioteket noget mere, selv om jeg ikke er helt vild med bøger, som gud ved hvor mange andre har rørt ved. Især ikke i influenza-sæsonen.

Jeg har også valgt at lave en ny køberegel, der hedder max. to bøger om måneden og kun hvis jeg har læst de to bøger jeg købte måneden før.

Ingen regler uden undtagelser og her har jeg valgt at reglen ikke er gældende i januar, april og november, hvor der er henholdsvis Bogudsalg hos Arnold Busck, Krimimesse i Horsens og BogForum i København. Men jeg skal selvfølgelig stadig forsøge at styre mig og undgå impulskøb.

Læseudfordringer:
Jeg har ikke tænkt mig at melde mig til nogen former for læseudfordringer. Nu har jeg prøver #ReadYourOwnDamnBooks og Mount TBR Reading Challenge og det har bare ikke fungeret.

Til gengæld vil jeg virkelig lægge mig i selen, for at være med til flere af de mange spændende fælleslæsninger der bliver arrangeret i løbet af året. Det lyder bare så hyggeligt, at flere deler den samme læseoplevelse. Så fælleslæsninger er noget jeg vil være ekstra opmærksom på i det nye år.


Bogvlogs
Mine alt for lange videoer om bøger jeg vil læse og bøger jeg har købt, vil jeg helt sikkert fortsætte med. Jeg synes, efter nogle forsøg, at jeg har fundet en god rytme med at lægge videoer op en til to gange om måneden. Jeg kæmper stadig med at være lidt snappier, så de ikke bliver så lange. Redigering og fancy-pansy ting, som thumbnails, har jeg helt opgivet.

Billedet er lånt på følgende link
Jeg holder juleferie fra bloggen og læsningen fra nu af og indtil efter nytår, men skulle jeg alligevel få læst nogle bøger, så vil jeg selvfølgelig lægge et indlæg op om dem.

7 kommentarer:

  1. Dejlig med en lille årsopdayering :)
    Det hat været spændende at følge med hos dig i år 2016, og ser frem til at følge dig i det nye år ❤️
    Jeg tror, at jeg hopper med på din læse mere, og købe mindre..... Jeg får også købt rigtig mange bøger, som jeg i øjeblikket vildt gerne vil læse, men ikke rigtig kommer til.. så jeg tænker, at prøve med bogkøbsstop igen- og håbe på at det holder denne gang.
    Jeg ønsker dig og familien en rigtig glædelig jul, og et godt nytår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak også glædelig jul og godt nytår til dig og din familie :)

      Vi må støtte hinanden igennem året, så vi kan holde os fra alle de bogkøb ;)

      Slet
    2. Tusind tak :)
      Det lyder som en rigtig god ide - lad og gøre det :-) min plan er også at få lagt lidt penge til side, så jeg kan købe little Black classics serien og et par andre bokse :)

      Slet
  2. Rigtig god jul og godt nytår! Glæder mig til at følge dit læseår 2017 :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg glæder mig til at se hvad du har fundet på af udfordringer i det nye år :)
      Jeg har forresten lige købt en amerikansk kogebog og der står hele tiden kosher salt, ved du hvad det er?

      Slet
    2. Kosher salt er ren natriumchlorid - der er intet tilsat (modsat havsalt, hvor der er magnesium og calcium i). Personligt kan jeg ikke se, hvorfor man skal skelne i almindelige opskrifter - så det gør jeg ikke ;-)


      Mvh.
      Den lille Bogblog

      Slet
    3. Okay. Tak for info, så kan jeg heller ikke rigtig se nogen grund til at bruge det, med mindre man selvfølgelig skal spise kosher.

      Slet