torsdag den 1. december 2016

November 2016 var...


November var måneden, hvor jeg fortsatte med mit russiske læsetema, og  Leo Demidov-trilogien af Tom Rob Smith, som jeg valgte at starte med, sad lige i øjet. Fantastisk spændende trilogi, der kommer godt rundt om Ruslands historie fra 1950´erne og frem til 1980´erne.

Jeg fortsatte temaet med Djævelen i hullet, som er Leif Davidsens nye bog og endnu engang brillerer han i viden om og forståelse for landet Rusland.

Helt så godt gik det ikke med Koba, den frygtede af Martin Amis, som var en utrolig svær bog at læse. En meget barsk og overvældende bog skrevet i en lidt rodet stil, i et for mig, meget svært sprog. Eller med ungdomsbøgerne Sekret og Skandal af Lindsay Smith, som foregår i Sovjet under Den Kolde Krig, de lød ellers lovende, men kunne ikke helt leve op til mine forventninger.

I øjeblikket læser jeg Zinkdrengene af Svetlana Aleksjivevitj, der handler om Sovjetunionens krig i Afghanistan og består af interviews med almindelige mennesker, der på den ene eller anden måde er berørt af krigen.

Med hensyn til mit Kinesiske læsetema fik jeg kun læst en enkelt bog, som desværre ikke var så god. Det var Along the River af Adeline Yen Mah. 

November var måneden, hvor jeg ikke fik lyttet mere end tre lydbøger. Jeg startede på mange, men kunne ikke finde nogen, der lød rigtig i mine ører og som jeg kunne koncentrere mig om. Indtil den sidste uge i måneden, der faldt jeg tilfældigt over The Thickety-serien af J.A. White, som lige var det jeg havde lyst til at lytte.

Det er et moderne, ret dystert eventyr om hekse og magi for unge i alle aldre. Jeg har lyttet de tre første bøger, A Path Begins, The Whispering Trees og Well of Withces. Desværre skal jeg vente helt til april næste år, for at få afslutningen, hvor fjerde og sidste bog i serien udkommer.

November var måneden for den årlige tur til BogForum, sammen med de søde damer fra min Læseklub. Jeg har været med helt tilbage fra dengang BogForum rent faktisk foregik i Forum. Hvor man stod som sild i en tønde og måtte sno sig for at komme rundt og til nu, hvor man har fået rigeligt med albuerum og messen yderligere er blevet udvidet med et BørneForum. Så mangler ungdomsbøgerne bare lige deres egen scene, så ville det være helt perfekt.

Af de mange indlæg om BogForum kan jeg se, at bogfesten har været besøgt af rigtig mange bogbloggere. Jeg ved ikke, om jeg har gået med skyklapper på, men jeg har kun hilst og snakket med et par stykker. Blandt andet Maj fra Litteraturlistig, som var så sød og nem at snakke med og Irene fra Boghunden, lige så. Jeg hilste ganske kort på Karin fra Skrivepulten, da hun skulle nå et tog og jeg nikkede til Bjørg fra PipalukBooks på tværs af en forsamling af tilskuere - Jeg mener i hvert fald at det var mig hun nikkede til.

Meget overraskende, ikke mindst for mig selv, kom jeg hjem fra BogForum med kun en enkelt bog. Det var Et spor af Safran af Rosanna Ley, en gave fra Bazar Forlaget og en goodiebag fra Arnold Busck.

November var den måned, hvor jeg blev overvældet af anmeldereksemplarer. Stort set alle de bøger jeg får fra forlag, er bøger jeg selv beder om. På den måde kan jeg selv styre, hvor mange jeg får, så jeg ikke bliver alt for overvældet.

Det kiksede så godt og grundigt i november, både på grund af nogle bøger jeg egentlig ikke troede jeg ville få, da mine forespørgsler ikke var blevet besvaret og så på grund af det store antal spændende nyudgivelser, der kommer op til BogForum, som gjorde, at jeg blev revet lidt med af stemningen og fik bedt om for mange bøger. Men jeg arbejder hårdt på sagen med at få dem alle læst, i den rækkefølge jeg har modtaget dem.

December bliver måneden, hvor min Læseklub fejrer 50-bogs-jubilæum. Hvor jeg har planlagt at skulle læse en hel masse eventyr og eventyrgenfortællinger og ikke mindst genlæse Harry Potter-serien. Hvilket jeg glæder mig helt vildt til.

I december deltager jeg også i to bog/foto-udfordringer #bogjul og #decemberbørnebøger på Instagram, hvor jeg kan findes under Bachs bøger.

God læselyst og god december!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar