lørdag den 24. december 2016

Sissel Bøe & Peter Madsen - Troldeliv, julekalenderbogen

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen og den er læst sammen med min datter på 7 år.

Paja og Pajko møder den vrede og mismodige Nisse Nik ude i skoven. Han fortæller at menneskene på hans gård ikke tror på ham længere og at han bare vil have lov til at fryse ihjel. Troldeungerne synes det er oplagt at tage med nissen hjem og forsøge at løse problemerne.

Min datter var fuldstændig opslugt af historien. Hun synes den var meget spændende, sjov og henmod slutningen meget dramatisk. Hun vidste ikke helt hvor hun, havde Nisse Nik, som var lidt farlig nogle gange. Men Paja og Pajkos forhold til  menneskebarnet Sofie, var hun helt vild med og synes det, sammen med de fine tegninger af Peter Madsen, var det bedste ved hele bogen.

Som voksen læser, var jeg lidt skuffet over den her tilbagevende ide om, at man pine død altid skal holde fast ved det gamle. For en gangs skyld kunne det have været fint med en julehistorie, hvor nissen måske kunne forny sig og se muligheder i det nye. Eller at mennesker og nisser måske kunne møde hinanden med forståelse et sted på midten. Udvikling er ikke altid af det onde og kan i mange tilfælde føre til noget godt.

Rigtig fin kalenderbog, som vi har set frem til at læse hver aften. Det passede også fint at den starter 30. november og slutter 25. december, selv om vi nu tog det 25. kapitel sammen med det 24.

Troldeliv, Julekalenderbogen får 4/5 stjerner.

6 kommentarer:

  1. Den lyder ret hyggelig, og så elsker jeg Peter Madsens tegninger. Den må jeg købe til julelæsningen næste år :-)

    Håber I havde en dejlig aften!


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tak. Vi havde sådan en dejlig aften :) Havde du en god aften og fik du nogle af de firkantede pakker?

      Det er så hyggeligt med kalenderbøger i december og den er så flot :)

      Slet
  2. Jeg læste også denne bog her i december, og jeg synes, at den var virkelig hyggelig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den helt sikkert, min datter elskede den :) men jeg sad bare og blev lidt træt af det her med at forandringer og udvikling altid skal modarbejdes.

      Jeg kunne godt have tænkt mig at nissen for en gang skyld var den der rykkede sig og måske indså, at man ikke kan blive ved med at have en gammel lade, hvis det nu er en garage familien har brug for. Det er nok fordi jeg som bondekone identificere mig med gårdejerne.

      Slet
  3. Jeg fik bogen i julegave og ser allerede nu frem til næste år, hvor den skal være min julekalenderbog.
    Peter Madsens illustrationer er altid så skønne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan glæde dig, det er så hyggelig og flot en bog :) Jeg har Kim Leines "Drengen der drog nord på med sin far, for at finde julemanden" i kikkerten til næste år, hvis der ikke skulle dukke noget bedre op ;)

      Slet