fredag den 13. januar 2017

Frode Z. Olsen - Ikke en jordisk chance

Bogen er et anmeldereksemplar fra Turbine.

Dette er første gang at historien om de modige danske mænd og kvinder, der valgte at blive i Hong Kong i 1941 og forsvare den engelske kronkoloni mod japanernes enorme hær, bliver fortalt. Titlen på bogen stammer fra en udtalelse Winston Churshill kom med da forsvaret af Hong Kong blev diskuteret af regeringen hjemme i Storbritannien.

Helt tilbage til slutningen af 1800-tallet har Danmark haft en veludviklet handelsforhold med lande i Asien og i 1940´erne var der flere danske virksomheder, der havde kontorer i både Kina og Hong Kong. Det var ØK, Nordisk Fjer og Det Store Danske Telegraf-selskab. Derfor var der flere danskere bosat i Hong Kong da krigen nærmede sig.

I bogen her hører vi om den lille gruppe af danskere, som valgte at blive i Hong Kong og ikke nok med det, de valgte at melde sig frivilligt til landets hjemmeværn og gøre modstand mod japanerne. Gennem private breve, billeder og dagbøger får vi historien om disse danskere, der ydede en ekstraordinær og heroisk indsat. Bogen er fortalt i fire dele og starter i 1939 og slutter i 1946.

Min lyst til at læse bogen, kommer selvfølgelig af min interesse for Kina og men også fordi jeg selv har været i Hong Kong i 1995, da jeg rejste med rygsæk rundt i Asien. Jeg synes det var en spændende og helt utrolig bog at læse. Forfatteren skriver godt, teksten er velformuleret, og nem at læse. Man kan tydeligt mærke at han både er inde i militæretermer, samt områdets kultur og historie.

Jeg synes, det var meget interessant og uventet, at høre om nogle af begivenhederne fra japansk synsvinkel. Det var dejligt at de ikke bare blev gjort til den onde fjende. Men at man som læser rent faktisk også fik at vide, hvad deres målsætning med krigen var og hvilke strategier de brugte.

Efter min mening bevæger forfatteren sig måske nogle gange for langt ind i skønlitteraturens mere malende sprogbrug. Et par steder kan han heller ikke dy sig for at gætte på, hvad nogle af personerne ville tænke i visse situationer. Det er lidt utraditionelt i en historisk bog. Men jeg er helt enig med ham i, at det er en del af 2. Verdenskrigs historie, der havde brug for at blive fortalt. Vellykket supplement til kulturskatten af bøger om Danmark og danskerne under 2. Verdenskrig.

Ikke en jordisk chance får 4/5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar