søndag den 19. marts 2017

Claire Fuller - Swimming Lessons

Bogen er lånt på biblioteket.

Den kunstneriske Flora bliver kaldt hjem til sit barndomshjem af søsteren Nan, efter at deres far har haft et frygtelig fald og er kommet slemt til skade. Faderen er en berømt forfatter, men familien er nok mest kendt for moderen, Ingrids sporløse forsvinden da pigerne var små. Historien er fortalt i skiftevis breve skrevet af moderen til faderen, der fortæller deres ulykkelige historie, samt i nutiden, hvor den fortæller Nan og Floras historie.

Det er en ulykkelig og tragisk historie om kærlighed, svigt og bedrag. Det er en deprimerende historie om en ung kvindes kærlighed til en ældre svigefuld mand, om det liv hun drømte om men som ikke blev til noget.

Det er langt fra den typiske YA-roman og jeg er faktisk ikke engang sikker på, at det er en YA-roman. Jeg synes den er meget voksen i sit tema og mindede mig på mange måder om filmen A Star is Born med Judy Garland.

Selv om jeg var begejstret for det mørke twist og den triste stemning i bogen, så havde jeg det svært med personerne og handlingen, som jeg ikke brød mig sønderligt om og som jeg fandt meget forvirrende. Jeg synes der var mange ting, som jeg aldrig helt fik svar på og jeg lukkede bogen med en følelse af, at historien var ufuldendt og ikke helt tilfredsstillende.

Jeg fandt blandt andet aldrig ud af om pigerne læser moderens breve eller om det kun er faderen. Jeg synes også jeg manglede at vide noget mere om pigernes opvækst, især tiden efter moderens forsvinden. Meget kunne man læse mellem linjerne, men stadig manglede der noget.


En hjerteskærende og meget trist fortælling om familie og den ikke altid lyserøde kærlighed.

Swimming Lesson 3/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar