torsdag den 30. marts 2017

Kørt fast i lydbøger.


I øjeblikket har jeg sådan en periode, hvor jeg ikke kan finde en bog jeg gider lytte til.

Jeg har prøvet med The Museum of Extraordinary Things af Alice Hoffman. Historien foregår i New York omkring århundredeskiftet og handler om pigen Coralie, der vokser op i sin fars kuriositets museum, hvor hun optræder som havfrue i hans freak show.

Der er som sådan ikke noget galt med fortællingen. Den er barsk og hele det her univers med vanskabninger og freaks er jo dødspændende at læse om, men nu har jeg lige læst både The Good People af Hannah Kent, The Ballroom af Anna Hope og The Wonder af Emma Donoghue, der er lidt i samme stil, så jeg er kørt lidt træt i den form for historie.

Så forsøgte jeg mig med en genlæsning/lytning af Søvngængerens guide til at danse af Mira Jacob, som jeg var ret begejstret for sidste år da jeg læste den. Men oplæseren var meget speciel i sin engelske udtale. Blandt andet udtalte hun Seattle, som Sea-attle og der var flere andre ord og navne som skurrede gevaldigt i mine ører, så jeg måtte simpelthen droppe lytningen.

Derefter har jeg genlyttet Jane Eyre af Charlotte Brontë i en af de her Penguins forkortede lydbogsudgaver af forskellige klassikere. Det plejer at være fint nok, som et lille hurtigt gensyn med en kendt historie, men denne gang følte jeg ikke det var helt tilfredsstillende.

Første gang jeg læste den var da jeg som 19-årig arbejdede som Au Pair i Frankrig, og jeg kan stadig huske hvordan det var at læse en klassiker uden at kende handlingen først og hvor meget indtryk plottwistene gjorde på mig undervejs.

Men det er sjovt for jeg kan også huske, at jeg allerede dengang synes at selv om det selvfølgelig er synd for Jane Eyre, så er hun nu noget stivsindet og kontrær i sin væremåde og det faldt ikke i min smag, hvordan de ser på og ikke mindst behandler den sindssyge. Det fik mig til at tænke på hvor langt vi er kommet med forståelsen af psykisk syge.

Senest har jeg lyttet ungdomsbogen Skrøbelig Skønhed af Amy Harmon, som jeg har meget blandede følser omkring og som faktisk har gjort et noget større indtryk på mig end først antaget. Jeg har den lidt mistænkt for at være skyld i min manglende evne til at finde en ny bog at lytte til. Så måske skal jeg bare lige have den fordøjet lidt inden det lykkes mig at finde en ny lydbog.

Men det er så her den hænger lige i øjeblikket med min lydbogslytning. Hvis der er nogen der kan anbefale nogle gode lydbøger, så skriv det endelig nede i kommentarerne.

8 kommentarer:

  1. Bumbum... jeg hører kun danske, men her hygger jeg mig pt. med Flanagans Våbenbrødre-serie. Det er feel-good-fantasy og ganske glimrende at høre, når man går en tur, gør rent eller kører med tog :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Den serie er jeg blevet anbefalet før, så det er nok snart på tide at jeg får prøvet den. Tak for anbefalingen :)

      Slet
  2. Har med stor fornøjelse lyttet til Nattens Cirkus af Erin Morgenstern. Og hvis du er til lidt let fling (med god humor), så prøv Off-Campus serien, den er eminent oplæst af Marie Tourell Søderberg.

    SvarSlet
    Svar
    1. For nogle år siden lyttede jeg Nattens cirkus, men jeg synes den var svært at føle på grund af de mange tidsskift. Måske skulle jeg give Off-Campus serien et forsøg, selv om den ikke lige virker som noget for mig ;)

      Slet
  3. Så prøv evt. Himlen ved mine fødder som Tourell Søderberg også læser op :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg gøre. Tak for det :)

      Slet
  4. Sommerlys og så kommer natten af Jon Kalmann Stefansson er fantastisk som lydbog. Den er på Mofibo :)

    SvarSlet