lørdag den 18. marts 2017

Mai Jia - Afkodet

Bogen er købt på Krimimessen i Horsens i 2016.

Det er en bog jeg har set meget frem til at læse og som jeg har gemt lidt på, for at være sikker på at det har været det rette øjeblik at læse den i. Desværre skuffede den mig temmelig meget. Den var på ingen måde, som jeg havde forventet og håbet på.

Når man læser anmeldelserne af bogen, hvor den beskrives som "en page-turner med opslugende spænding med livlighed og tempo og som et mix af Kafka og Agatha Christie", så bliver jeg helt i tvivl om, at jeg har læst den samme bog som de anmeldere!? For det jeg oplevede var nærmest intet tempo,ingen spænding og nul livlighed.

Historien handler i bund og grund om det matematiske geni Rong Jinzhen. Vi hører hans slægtshistorie og om hvordan det går ham, da han bliver hentet ind af den hemmelig efterretningstjeneste Enhed 701 og bliver kodebryder og det er sådan set det hele bogen handler om. Det hele bliver fortalt af en udenforstående gennem interviews og breve fra folk omkring Jinzhen. Der er ikke noget mysterium der skal opklares ingen hæsblæsende spionjagt. Jeg sad hele bogen og ventede på, at der skulle til at ske noget, men det kom bare aldrig.

Jeg synes personerne var flade og uden karakter, det var umuligt at skelne de forskellige personer fra hinanden, de var så ens i deres stemmer og udtryk, at det var helt bedrøveligt. Da jeg så forfatteren blive interviewet til Krimimessen, var han meget stiv og formel, hvilket jeg synes skinnede igennem i hans persongalleri.

Men forfatteren skriver brandgodt. Med sin skrivestil evnede han, at holde mig i historien til den bitre ende, på trods af at jeg dødkedede mig hele bogen i gennem. Så hvis han kommer med flere bøger, vil jeg ikke betænkte mig et sekund for at læse dem også.

Desværre en skuffende og halvkedelig affære. For en bog med betegnelsen thriller på forsiden, gik jeg indtil historien med nogle andre forventninger end det bogen bød på.

Afkodet får 2/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. '...så bliver jeg helt i tvivl om, at jeg har læst den samme bog som de anmeldere!? For det jeg oplevede var nærmest intet tempo,ingen spænding og nul livlighed...'

    Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet over denne sætning i din anmeldelse. Det lyder træls! Tak for altid ærlige anmeldelser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, kender du ikke det, at man udfra de omtaler der har været af en bog, går ind til den med nogle meget bestemte forventinger og når man så sidder med den, oplever noget helt andet?!

      Slet