torsdag den 9. marts 2017

Nathan Hill - The Nix

Bogen er lånt på biblioteket.

Samuel Andresen-Anderson er professor/lærer på et universitet. Han har for mange år siden udgivet en bog og er nu under pres fra sit forlag for at komme med en ny bog, som han allerede har fået et klækkeligt forskud for. For mange år siden forlod hans mor Faye, ham og hans far og da hun pludselig bliver berømt og berygtet efter at have kastet sten efter en præsidentkandidat, ser forlaget det som en perfekt mulighed for Samuel, for at få skrevet en ny bog, der skal handle om den mor, der forlod ham for alle de år siden.

Hvis det ikke var fordi jeg har set et par Booktubere, som jeg deler smag med, give denne bog nogle gode anmeldelser, så havde jeg nok ikke turde læse den, på grund af den vilde hype her i landet efter den danske udgivelse. Jeg var lidt bange for at det var Byen brænder ( som jeg måtte opgive efter ca. 100 sider) om igen.

Det tog lidt tid i starten for mig at komme over min skepsis over for bogen, men efter et stykke tid synes jeg historien fik et rigtig godt greb i mig. Det fungerede godt med at historien blev fortalt i henholdsvis 2011 og 1968 og at den for største parten, fulgte Samuel og Faye. Deres fortælling er en fin rød tråd i historien. Der var derudover tilføjet nogle ret interessante og meget tidstypiske bipersoner, som var både sjove og underholdende, samtidig med at de hver især reelt set er ret tragiske.

Der er mange lag i historien og det er en bog jeg føler kunne være rigtig god at diskutere i en læseklub. Det jeg synes var mest interessant at læse om, er den enorme ændring i vores adfærdsmønstre, der er sket i vores samfund, fra hippiernes politiske bevisthed og fokus på omverdenen, til hvor tids egotrip og manglende evne til at sætte andre før os selv. Det er lidt en øjenåbner for hvor vores samfund er på vej hen.

Men jeg synes desværre ikke bogen leverede en fyldestgørende afslutning, den var for langtrukken. Forfatteren blev ved med at væve rundt i det samme og så var jeg ikke alt for begejstret for den magiske realisme, der var kastet ind i fortællingen. Mens jeg læste bogen, var der flere steder som gav mig lyst til at læse bogen igen. men efter at have læst slutningen er det nok tvivlsomt.

Man må sige det er en overordentlig flot og medrivende debut, der lægger rigtig godt fra start, men som ikke kommer helt i mål i mine øjne.

The Nix får 4/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Dejligt med en anmeldelse af den meget populære bog. Nu er jeg ikke skræmt helt væk :D

    Tror dog ikke, jeg får den læst lige foreløbig, men måske en dag...


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev også lidt ærgerlig da hypen ramte Danmark og havde faktisk bare lyst til at aflevere den tilbage igen til biblioteket, men nu hvor jeg alligevel havde den liggende, valgte jeg heldigvis at læse den alligevel.

      Slet