lørdag den 25. marts 2017

Peter May - Firemaker, The Fourth Sacrifice og The Kliing Room

Bøgerne er købt på The Book Depository og er de tre første bøger, ud af seks, i forfatterens China Thrillers-serie. Jeg har allerede bestilt nummer fire, der udkommer i starten af april, i disse flotte genoptrykte udgaver.

Patolog/ Retsmediciner  Margarethe Campell ankommer til Beijing, hvor hun i seks uger skal holde foredrag for kommende kinesiske patologer. Allerede på sin vej fra lufthavnen støder hun bogstavelig talt sammen med kriminalkommisær Li Yan, da den bil hun befinder sig i, kører på Li Yans cykel. Det bliver ikke det eneste sammenstød hun har med manden, da de to kommer til at arbejde sammen på et sag om en mand der er blevet brændt til døde i en af Beijings mange parker.

Jeg var meget begejstret til at starte med, da jeg synes forfatteren beskrev de mange forskelle der er mellem kinesisk og vestlig kultur. Det med at tabe ansigt, et-barn-politikken, skyggerne fra fortiden i form af Kulturrevolutionen og Mao, samt den måde udlændinge, lige som Margarethe, føler sig overlegne og ankommer til Kina uden at gide sætte sig ind i de mange regler, der er i omgang med officielle personer såvel som generelt i almindelige sociale situationer i landet.

Der er mange fine og stemningsfulde beskrivelser af de byer hovedpersonerne befinder sig i, gaderne, parkerne, maden og menneskerne der færdes her. Forfatterens lader de ændringer der løbende sker i Kina gennem de år bøgerne foregår, indgå som en del af bøgernes historie. Det er nogle fantastiske billeder han tegner af Kina, det er som at være der selv.

Desværre havde jeg den følelse af, at lige så snart historien handlede om Li og Margarethe, så blev de stereotyper på de fordomme alle har om kinesere og amerikanere. Især politiefterforskingsarbejdet var, som at se en amerikansk kriminalserie af den gamle slags, med alle de typiske klichéer. Der synes jeg slet ikke jeg fik fornemmelsen af at være i Kina.

Selve krimidelen var måske lidt for åbenlyst og jeg havde stort set gættet, hvem der var skurkene i alle tre, for når der kun bliver præsenteret et par nye personer i hver bog, så er det jo ikke svært at gætte, at det nok er en af dem, der er morderen. Det samme gælder for romancen mellem de to hovedpersoner, der var det heller ikke svært at se, hvor vi skulle hen.

Men i sidste ende, så var det dejlig underholdning, lige til at gå til. Jeg fløj lige igennem alle tre bøger og kunne næsten ikke lægge dem fra mig igen.

Alle tre bøger får 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar