fredag den 10. marts 2017

Søren Ellemose - Gullaschbaronen, Dramaet om Harald Plum ( 1881-1929)

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra Forfatterskabet.dk

Noget af det eneste jeg kan huske fra min mildest talt mangelfulde historieundervisning i folkeskolen, er betegnelsen Gullaschbaroner, som også dengang gjorde mig meget nysgerrig efter at vide mere om de mennesker, der så skamløst tjente kassen på at sende dårlig dåsemad til fronterne, hvor soldaterne, der i forvejen havde det skrækkeligt, blev nødt til at spise den uhumske mad. Derfor var det titlen på denne bog, der fangede mig i første omgang.

Det gik dog hurtigt op for mig at det ikke er det, der er bogens hovedfokus. Det er en historiskbiografi om manden Harald Plum og en minutiøs gennem gang af hans finansielle eventyr, med diverse selskaber rundt omkring i verden, kreativ bogføring og med den knapt så eventyrlige udgang.

Økonomi og finansverdenen forstår jeg ikke ret meget af og der blev godt nok nævnt mange firmanavne, deres indviklede tilhørsforhold og navne på højtstående personer i datidens finansielleverden, for ikke at nævne alle personerne i Plum familien, der heller ikke var helt til at holde styr på for mig ( her hjalp dog, et meget udførligt appendix om familien Plum, bag i bogen). Så jeg følte bogen var meget tung og svær at følge. Men det gav også et godt billede af hvor indviklede og totalt uigennemskuelig Harald Plums forretninger var.

Hele livet skrev Harald Plum udførlig dagbog og bogen bygger både på disse dagbøger, men også på et kæmpe research arbejde forfatteren har udført og man er ikke et sekund i tvivl om at han kan sit stof. Der er virkelig tale om en omhyggelig og meget detaljerig beskrivelse.

Hvert kapitel starter rigtig fint og overskueligt, med en oversigt over historiens gang i Verden, Danmark og Harald Plums verden og det var en god hjælp.  Overordnet forstod jeg da, at Harald Plum i bund og grund ikke var et slet menneske, han gabte bare over for meget og kom hele tiden i uføre, ved at stifte nye selskaber for at redde de gamle.

Jeg vil nok sige, at man skal være lidt mere velbevandret i økonomi og den finansielleverdens begreber end jeg er for fuldt ud at kunne sætte pris på denne bog. Men er man det, så tror jeg altså også man vil finde den mere interessant end jeg gjorde.

Gullaschbaronen får 3/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Jeg er igang med den samme bog. Det er noget helt andet, end hvad jeg plejer at læse, men synes jeg ville udfordre mig selv lidt. Den er ganske interessant, men ja, det ville nok være bedre, hvis man var lidt mere velbevandret i den finansielle verden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Et vigtigt stykke Danmarkshistorie, som selv om den er lidt tung i det også er utrolig spændende. Jeg glæder mig til at se din anmeldelse :)

      Slet