tirsdag den 18. april 2017

Douglas Adams - The Ultimate Hitchhicker´s Guide to the Galaxy/ Eoin Colfer - And Another Thing...

 Bøgerne er lyttet som engelske lydbøger på Mofibo.

Serien, som forfatteren meget vittigt kalder en trilogi på fem bøger, består af bøgerne The Hitchhicker´s Guide to the Galaxy, The Restaurant at the End of the Univers, Life, the Univers and Everything, So Long, and Thanks for All the Fish, og Mostly Harmless. Det er en serie, der har en stor fanskare og som af nogle bliver dyrket som kult på linje med Star Wars og Star Trek.

Historien starter, da Arthur Dent bliver reddet af sin ven Ford Prefect, ganske få minutter før Jorden bliver tilintetgjort for at gøre plads til en ny galaktisk motorvej.

Det viser sig at Ford Prefect slet ikke er jordbo, men rent faktisk en rejsende fra det ydrerum, der er ude og hente research til rejsebogen The Hitchhickers Guide to the Galaxy. Sammen bliver de to nu hvirvlet ind i en helt forrygende og skør rejse, der både byder på rejser i parallelverdener og i tiden, samt møder med mange forskellige rumvæsner og nærdødsoplevelser.

Jeg synes det er nogle fine lydbøger. De havde skiftende oplæsere undervejs, men det gjorde nu ikke noget for min skyld, for heldigvis udtalte de alle ordene på samme måde og havde nogenlunde samme betoning af oplæsningen.

Det er en skør skør historie, som godt kunne være lidt svær at følge og nogle steder zonede jeg nok lidt ud, fordi jeg synes den blev lidt for tåbelig eller simpelthen fordi jeg mistede interessen for hvad der skete, men kunne så zoome ubesværet ind igen, når det passede mig. Derfor passede serien perfekt til sådan en lidt let og ikke alt for forpligtende ferieunderholdning.

De oprindelige fem bøger får 3/5 stjerner.

Forfatteren Eoin Colfer, som også er manden bag Artemis Fowl-serien og som er en stor fan af Douglas Adams, har efter Adams død fortsat serien med et sidste afsluttende sjette bind, der hedder And Another Thing...

Den følger igen Arthur Dent og Ford Prefect, der rabler videre i det ydrerum. Jeg har valgt at opgive lydbogen for nu. fordi jeg kan godt mærke, at jeg har fået nok af skøre science fiction historier og det er ikke sådan, at jeg sidder helt ude på kanten af stolen for at få slutningen med.

Men det jeg har lyttet indtil videre, synes jeg var meget i stil med de oprindelige bøger og at han rammer tonen og humoren meget godt.

And Another Thing... er opgivet.

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg fik bogen i julegave og jeg glæder mig SÅ meget til at dykke ned i den skøre historie!
    Til gengæld kendte jeg ikke til 'And Another Thing', men den vil jeg da se, om ikke jeg kan få fingrene i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens glæde dig, det er altså god og meget sjov underholdning. Måske lidt science fictions svar på Monthy Python :)

      Slet