fredag den 28. april 2017

Sidsel Sander Mittet - Solbiens brod

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.

Det er den anden bog i forfatterens Krøniken om Morika-trilogi. Den første bog i serien hedder Sandsnogens bid og den sidste bog, der forventes at udkomme engang i 2018, får titlen Stenløvens brøl.

Tidligere har jeg læst de tre bøger i forfatterens første trilogi, der bare hedder Morika og består af bøgerne Rent blod, Vildhunden og panteren og Blodets bånd

Historien i denne anden bog forsætter hvor den første slap. Uenigheden og konflikterne mellem morikanerne og hilaerne tilspidses. En blodig og forfærdelig krig synes at være uundgåelig og Itua og Aaton bliver kastebolde i det spændte politiske spil.

For hver af forfatterens bøger jeg læser, bliver jeg mere og mere imponeret over hvor godt hun skriver. Hun har opbygget en solid og troværdig verden, hvor personerne træder knivskarpt frem.

Hun tager gang på gang utraditionelle og modige valg, som bare virker. Selv om jeg var lidt lunken i forhold til kærlighedshistorien i den første bog, var jeg ret vild med hvordan den udviklede sig her i bog nummer to. Det overraskede og udfordrede mig. Bøgerne rummer så mange gode og seriøse temaer, blandt andet seksualitet, kønsroller og racediskrimination, som gør historien mere dyb og der ved også mere interessant.

Når forfatteren beskriver sex, gør hun det  meget diskret og lødigt. Hvor imod, når det kommer til krig, går forfatteren ikke på listefødder. Den er rå og voldelig. Det er ikke bare de onde mod de gode. Der er venner og familier, tab og sorg, på begge sider. I krig gælder ingen regler alle kan snydes og misbruges.

Jeg føler, jeg gentager mig selv, men det var en vildt fed oplevelse at læse Solbien brods. Hele universet, handlingen og fortællerstilen gik op i en højere enhed. Det er endnu engang noget af det bedste fantasy jeg har stødt på fra en dansk forfatter. Jeg glæder mig meget til, at læse hvad forfatteren har at byde på i den sidste bog.

Solbiens brod får 5/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar