mandag den 17. april 2017

The Reading Habits tag


Jeg er blevet tagget af Bente fra bogbloggen Trolderier til at svare på spørgsmålene i denne lille bogleg om læsevaner.

1. Har du et bestemt sted til at læse derhjemme?

Nej, det har jeg ikke som sådan, men jeg læser som regel enten i en lænestol ved vinduet, hvor jeg også kan nyde udsigten og følge med i hvad der sker udenfor, eller med benene oppe i sofaen med udsigt til mine reoler.


2. Bogmærke eller random stykke papir?

Jeg starter altid ud med et bogmærke, som jeg stort set altid får væk undervejs og ender så med at bruge diverse hårelastikker, kvitteringer eller andet jeg lige har i nærheden.

3. Kan du bare stoppe med at læse, eller bliver du nødt til at vente til et nyt kapitel/ du har læst et bestemt antal sider.

Hvis jeg kan komme til det, stopper jeg helst ved et kapitel. Men hvis der er for langt til det næste kapitel, så foretrækker jeg at stoppe efter første afsnit på venstre side, fordi det så er nemmere for mig at huske hvor jeg kom til.

4. Spiser eller drikker du, mens du læser? 

For det meste gør jeg ikke, men det er da hyggeligt med en kop chai latte, lidt frugt eller slik.



5. Multitasking. Musik eller TV mens du læser?

Nej, jeg kan ikke selv se fjernsyn eller høre musik mens jeg læser, men det generer mig ikke, hvis børnene ser iPad eller hører musik i samme rum som jeg læser.

6. Én bog ad gangen eller flere på samme tid?

Jeg har altid gang i mere end én bog. En lydbog, og et par andre bøger. De skal bare være forskellig genre. Jeg kan ikke læse tre krimier på samme tid, for så kan jeg ikke skille dem ad. Lige nu læser jeg for eksempel Krig og fred af Tolstoj, men læser samtidig Crouching Tiger, Hidden Dragon af Justin Hill, I tider med aftagende lys af Eugen Ruge og lytter And Another Thing... Af Eoin Colfer.

7. Kun læse hjemme eller alle steder?

Det genrer mig ikke at læse andre steder end hjemme, det er bare sjældent jeg har lejlighed til det, da jeg ikke bruger så meget offentlig transport. Når jeg skal køre lidt længere med bil og ikke følges med nogen, lytter jeg som regel lydbog mens jeg kører.

8. Højtlæsning eller stille i dit hoved?

Stille inde i mit hoved, men jeg læser tit højt for mine børn og kun for mig selv, hvis jeg støder på en meget kringlet sætning, som måske lige skal høres højt for at give mening.

9. Læse du forud eller springer sider over?

Jeg læser aldrig forud, men jeg kan godt finde på at skimme og måske springe nogle sider over, hvis jeg synes det er en kedelig eller træls bog. I enkelte tilfælde kan jeg også finde på at opsøge spoilere på for eksempel Goodreads, hvis jeg er tilpas uinteresseret i handlingen og måske overvejer at opgive bogen.

10. Knække ryggen eller beholde bøgerne som nye?

Jeg har ikke noget imod, at man kan se at en bog er elsket og brugt, så det gør mig ikke noget at knække ryggen på bøgerne.


11. Skriver du i dine bøger.

Ja, det gør jeg og overstreger. Især de bøger som jeg læser med min læseklub, sørger jeg for at markere det som er vigtigt eller som jeg synes vi skal snakke om. Jeg synes det er sjovt at læse i antikvariske eller biblioteksbøger, som andre har skrevet kommentarer til.

12. Hvem tagger du?

Jeg har ikke styr på, hvem der allerede har svaret på tagget, så jeg prøver at tagge Sanne fra Sanne Bogorm, Mia fra Readers Wall og Sascha fra Livet i Dukkehuset.

4 kommentarer:

  1. Ej, hvor hyggeligt, jeg vil gerne lege med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er godt nok hurtig :) Hyggeligt at læse dine svar :)

      Slet
  2. Hvor dejligt, du havde lyst til at lege med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tagget :) det var rigtig sjovt og hyggeligt at være med :)

      Slet