tirsdag den 16. maj 2017

Alice Adams - Uovervindelig sommer

Bogen er et anmeldereksemplar fra Gads Forlag.

Hvad sker der med den fasttømrede vennegruppe, der har fulgtes ad gennem universitetsårenes glade og sorgfulde tid, når de efter endt uddannelse bliver kastet ud i voksenlivets barske realiteter. Det er det denne roman fortæller om gennem de fire venner Eva, Benedict og søskendeparret Sylvia og Lucien.

Jeg var langt fra at være vild med bogen. Jeg synes forfatteren var alt for beskrivende, forklarende og analyserende, og at det ikke levnede mig som læser meget plads til, selv at danne mig min egen mening. Sproget var forceret og virkede klodset. Hvor mange tiltaler sine venner "kammerat"? Eller kommer med lange lommefilosofiske analyser af hver lille ting de gør eller overvejer at gøre.

Desuden følte jeg, at personerne bevægede sig på et plan, hvor jeg ikke kunne relatere til dem. Både rent karrieremæssigt og i forhold til kriminalitet og utroskab. Jeg synes egentlig ikke at personerne var særlig sympatiske og derfor interesserede deres gøren og laden mig ikke sønderligt. Udfra den meget negative måde forfatteren fremstillede børn og børnefamilier på, fik jeg den klare fornemmelse af, at hun ikke selv har børn, men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Jeg er måske for alt for gammeldags indstillet, til at kunne sætte mig ind i bogens miljø, for jeg følte at mit syn på familie og hvad der er samfundsmæssigt acceptabelt, lå langt fra det som forfatteren portrætterede. Jeg tvivler på, at jeg havde læst bogen til ende, hvis det ikke havde været et anmeldereksemplar.

Uovervindelig sommer får 1/5 stjerner. 

2 kommentarer:

  1. Den har jeg liggende, og glæder mig helt vildt til den, men bliver da lidt øv nu hvor jeg læser hvad du synes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber virkelig at du får en bedre læseoplevelse end jeg havde. Jeg plejer selv at undgå at læse andres anmeldelser inden jeg selv læser bogen, netop for at undgå at blive forudindtaget.

      Slet