fredag den 2. juni 2017

Armando Lucas Correa - Den tyske pige.

Bogen er lyttet som lydbog på Mofibo.

Historien følger Hannah i 1939 og hendes barnebarn Anna i 2014. Hannah er jøde i nazitidens Tyskland og forlader sammen med sine forældre sit fædreland på det uheldsvangre passagerskib SS St. Louis med kurs mod Cuba. Mens Anna i New York, savner sin far som forsvandt 11. september 2001.

Jeg kendte intet til historien omkring skibet SS St. Louis, før jeg læste denne bog og den skæbne som de lidt over 900 flygtende jøder gik i møde, på grund af andre landes uvidenhed og manglende evne til at forstille sig, de rædsler nazisterne udsatte deres jødiske befolkning for.

Romanen handler om identitet. Hvordan bliver man den man er og hvilken indflydelse de forskellige generationer tager med fra fortiden. Hvilke påvirkninger skyldes arv og hvilke er en følge af det miljø man vokser op i. Den handler også om, at der stort set ikke er noget der har ændret sig, bestemte befolkningsgrupper bliver stadig forflugt og folk dør stadig på grund af oprørende og fanatiske ideologier. Det er en meget rørende og absolut en tankevækkende sammenligning forfatteren giver, mellem datidens jødeudryddelse og senere tiders diktaturer og terrorhandlinger.

Desværre irriterede den danske lydbogsoplæser mig temmelig meget. Hun havde en meget flad og udtryksløs stemme, som gjorde at det var svært for mig at skelne mellem de to kvinder. Jeg var tit i tvivl om, hvis historie jeg nu lyttede til og det var ret frustrerende, når man ikke som med en trykt bog, kan gå tilbage og genopfriske, hvem det lige er at kapitlet handler om, når man tager bogen op igen, efter at have lagt den fra sig.

En historie der stadig er lige aktuel og vigtig.

Den tyske pige får 4/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Hvor pudsigt, den oplæser plejer netop at lave stemmer - men hun er lidt en blandet oplevelse efter min erfaring. Hun var vældig dygtig til at læse Belgravia op, hvorimod jeg ikke brød mig så meget om oplæsningen af Half bad-serien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke huske, at jeg har lyttet noget med hende som oplæser før, men her faldt det desværre ikke i min smag. Andre kan selvfølgelig opleve det anderledes :) Som regel lægger jeg kun mærke til oplæseren hvis det er usædvanlig godt eller usædvanligt dårligt det de laver.

      Slet
  2. Netop fordi oplæseren er så vigtig en del af oplevelsen, er jeg begyndt at lægge meget mærke til det - og fravælger nogle lydbøger, fordi jeg ikke bryder mig om bestemte oplæsere ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis, det er umuligt at lytte til en oplæsning, der måske tager mellem 10 og 15 timer ( måske meget længere ) og så ikke kunne holde deres stemme, udtale, eller noget andet ud. Det ødelægger også oplevelsen af selve historien.

      Slet