fredag den 9. juni 2017

Danny Biltoft Davidsen - Snefuglen

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard. Det er den anden bog i forfatterens science fiction-serie Destin. Den første bog i serien er Seerkrystallen.

Jeg kan ikke skrive hvad bogen handler om, da jeg er bange for at komme til at afsløre noget af handlingen fra den første bog. Men forfatteren forsætter i bedste stil sit sprudlende og actionsfyldte rumeventyr og det er mindst lige så godt som den første bog. Tempoet er højt hele vejen igennem bogen og. hovedpersonerne går fra den ene spændende hændelse til den næste.

Det er en forrygende historie, et rigtigt drengerøvseventyr i et velbygget og gennemtænkt rumunivers. Jeg har ingen besvær med at forstå universet historien foregår i. Forfatteren er utrolig god til klart og tydeligt at beskrive det hele, også de mange kampscener, så det giver mening og er nemt at forstå.

Det er ikke en science fiction med en hel masse indviklet teknologi. Plottet er meget lige til og bøgerne læses som en rumudgave af de gamle eventyrbøger med De 5, Jan eller Kim. Hvilket jeg egentlig ret godt kan lide.

Jeg har tænkt meget over hvorfor bøgerne, selv om jeg synes de er rigtig gode, ikke er en femmer for mig. Det er lidt svært at forklare, men jeg tror, udover at jeg ikke er bøgernes målgruppe rent aldersmæssigt, at det har noget at gøre med, at tingene sker så hurtig efter hinanden, at der ikke rigtig bliver opbygget nogen spænding i mellem, før man er videre til det næste.

Men trods det, så er det alligevel. En meget vellykket og helt i gennem eventyrlig rumsaga. Nok en af de bedste science fiction-serier jeg er stødt på fra en dansk forfatter.

Snefuglen får 4/5 stjerner. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar