onsdag den 14. juni 2017

Ira Levin - The Boys from Brazil

Bogen er købt på The Book Depository og lyttet som engelsk lydbog fra Mofibo.

År 1947, et sted i Sydamerika mødes en flok mænd i en japansk restaurant. De skal føre en meget vigtig mission ud i livet og i spidsen for gruppen står Dødensengel Dr. Mengele. Mødet bliver aflyttet af en ung amerikaner, der inden han bliver brutalt dræbt, når at formidle nogle af de rystende oplysninger fra mødet videre til den kendte nazi-jæger Yakov Lieberman, der nu skal optrævle hele den rædselsvækkende plan, inden det er for sent.

Romanen er fra 1976 og er måske ikke så aktuel nu, som den var dengang den blev udgivet, lige midt i Den Kolde Krig og i en tid hvor mange endnu havde oplevet 2. Verdenskrig på deres egne kroppe.

Lidt specielt er det også at tænke på, at Dr. Josef Mengele stadig var i live på det tidspunkt bogen er skrevet og at denne mand, der havde flere tusinde liv på sin samvittighed, rent faktisk siden krigens slutning levede et ganske godt liv med familie og en god indkomst i Sydamerika. Han døde først i 1979.

Men selv om romanen måske er en anelse forældet og at den i vor tid nok ikke er så uhyggelig som dengang, så er den nu ganske godt skrevet alligevel. Spændingen stiger for hver lille trin Lieberman er tættere på at løse mysteriet og nogle hurtige og velovervejede skift til Dr. Mengele som fortæller, på de helt rigtige tidspunkter, giver lige spændingen et ekstra nøk op af.

Jeg har tidligere af samme forfatter læst Rosemary´s Baby, som ikke helt ramte min smag fordi jeg synes den var lidt fjollet og for langt ude. Så blev jeg her præsenteret for et virkelighedstro og meget konkret drama, som jeg kunne forholde mig til.

Derimod var jeg ikke imponeret over Chelsea Cains forord, som jeg heldigvis først valgte at læse da jeg var færdig med bogen, for det indeholdt godt nok mange spoilere. Men jeg synes det var ekstremt upassende, at hun starter forordet med disse to sætninger "Raise your hands if you love nazis. Personally, I can´t get enough of them". Hun går derefter videre til at forklare, at det er fordi de altid er så flotte i tøjet og her fremhæver hun så SS-officerernes flotte uniformer. Cringe!

The Boys from Brazil får 3/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Det leder mine tanker hen på Pol Pot, som ligeledes levede et ganske godt liv indtil hans død, på trods af, at han havde været ansvarlig for mord af omkring 1/4 af Cambodjas befolkning. Det er mig ufatteligt og gør mig ondt, at det er så svært at få disse mennesker dømt. Men spændende læsning!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget frustrerende læsning. Men en ting er at de slap for straf fra omverdenen. Men hvordan kan man leve med sig selv, med så mange menneskers liv på samvittigheden. De må jo ikke selv, synes at de havde gjort noget galt?!

      Slet