søndag den 30. juli 2017

Anne Tyler- The Accidental Tourist

Bogen er lyttet som rigtig god engelsk lydbog på Mofibo, der sponsorer bloggen med et gratis abonnement.

Macon Leary lever af at skrive guidebøger til forretningsrejsende som hader at rejse. Han er en patenlig mand med sine egne meget specielle rutiner. Rutiner som han deler med sine to brødre og søsteren Rose.

Sønnens død har ødelagt forholdet mellem Macon og hans kone og da hun forlader ham, går både han og hunden Edward helt fra hinanden. Edward i den grad, at der må en hundeadfærdstræner til for at den ikke skal gå løs på og bide alle der kommer i nærheden af den. Denne træner, som er den unge Muriel, får også sat noget i gang hos Macon.

Jeg er stødt på bogen flere gange i løbet af mit liv. Første gang var i slutningen af 1980´erne, da jeg lånte den på Nexø bibliotek. Nogle år senere dukkede den op igen, denne gang som film med Geena Davis og William Hurt i hovedrollerne. Og nu så mange år efter, er romanen endnu engang dukket op på min radar, fordi forfatteren er blevet meget omtalt i bogverdenen det sidste års tid.

Det er en lun og meget humoristisk historie. Dens personer er nogle særlinge, men de er sjove og man kan ikke andet end at holde af dem. Hovedpersonen Macon er en antihelt. Han er en stivsindet stakkel og har nogle meget besynderlige holdninger og adfærdsmønstre, men det er ikke med vilje han er sådan, han er nærmest kørt fast i sit eget liv. På sin egen stille og bagvendte facon, får han gjort nogle gode og ikke helt ubetydelige ting for folkene omkring ham.

Jeg synes stadig, her mange år efter mit første møde med romanen, at det er en unik og dejlig kærlighedshistorie, der ikke brillerer på sit fantastisk sprog, men på den varme og humor hvormed personerne skildres.

The Accidental Tourist får 4/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar