fredag den 14. juli 2017

David Benedictus - Peter Plys på nye eventyr

Bogen er fundet i en rodekasse med nedsatte bøger, hos Arnold Busck i Aalborg Storcenter.

Lige som A. A. Milnes oprindelige Peter Plys bøger, består denne også af små søde og skæve historier om Peter Plys og de andre kendte dyr i Hundredemeterskoven.

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig, at lave et indlæg om bogen, fordi jeg faktisk ikke har ret meget at sige om den. Det er en fin opfølger til det univers A. A. Milne har skabt med hans Peter Plys historier. Alle de gamle kendinge er der, med deres helt egne små skævheder, der gør dem til de elskede dyr, vi kender så godt.

Benedictus indrager flere af skovens dyr og lige som Disneys udgaver af historierne, hvor de introducerer dere eget dyr, bæveren, så tager Benedictus her en odder med i historien, som jeg synes passer rigtig godt ind i Hundredemeterskoven og giver ny dynamik til Peter Plys-verdenen.

Jeg synes, at forfatteren har god held med at ramme den legende tone fra de oprindelige historier, men jeg følte måske ikke, at det lykkedes ham at skabe et ekstra filosofisk niveau for de voksne. Men helt sikkert en sød historie, helt i tråd med de oprindelige.

Peter Plys på nye eventyr får 3/5 stjerner.

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg elsker bare den søde og bløde Plys Bjørn og alle de andre dyr k Hundredemeterskoven ;-) Den bliver jeg nok aldrig sådan helt for gammel til - skøn anmeldelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert nogle dejlige historier, som man både kan sætte pris på som barn og voksen. Hvilket altid er kendetegnet for de allerbedste børnebøger :)

      Slet