søndag den 13. august 2017

J. M. Barrie - Peter Pan og Wendy

Bogen er købt gennem Gyldendals Bogklub for mange herrens år siden. Den er læst som godnatlæsning for min datter på 8 år.

Det er første gang jeg læser historien om hvordan Peter Pan, Wendy og hendes to brødre flyver til Ønskeøen og oplever fantastiske eventyr sammen med De Glemte Drenge, Indianerne og ikke mindst Kaptajn Klo og hans sørøvere.

Denne udgave som er smukt illustreret af tegneren Robert Ingpen er desværre smækfuld af fejl. Stavefejl som burde være opdaget og rettet. Blandt andet er Peter Pan stavet forkert!

Men ikke nok med det, var der en del sætninger som trods gentagende gennemlæsninger ikke gav nogen som helst mening. Derfor var den irriterende at læse højt fra og ikke mindst var det svært for mig at vurdere, hvad der var forfatterens lunefulde og drillende sætninger og hvad der skyldes ren og skær dårlig oversættelse og mangelfuld redigering fra forlagets side.

Jeg er med på at Peter Pan er en metafor for alle børns fantastiske og eventyrlige fantasi, der både består af lys og glæde, men også mareridt og uhygge. Han bliver aldrig voksen og lever videre i alle generationer af børn. Han bor i en drømmeverden, hvor han ind til en vis alder kan lokke børnene med til.

Men på trods af at jeg godt kunne se hvad forfatteren ville fortælle med historien, så var den ikke lige mig. Jeg synes den havde sine øjeblikke, hvor historien flød og var dyrebar og mindeværdig. Men måden den blev fortalt på var jeg slet ikke vild med. Jeg har aldrig været fan af historier, hvor forfatteren henvender sig direkte til læseren og kommer med kommentarer i løbet af fortællingen og det var der alt for meget af efter min mening.

En okay børnebogsklassiker, med glade, eventyrlige og ikke mindst uhyggelige og mørke øjeblikke, som jeg er glad for endelig at have læst, men det bliver aldrig min favorit.

Peter Pan og Wendy får 2/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar