onsdag den 28. oktober 2015

Bogkøb sept-okt 2015.


Jeg skal helt sikkert blive bedre til, oftere at lave indlæg om de bøger jeg køber. For lige pludselig har stakken vokset sig kæmpe stor og så virker det som en uoverskuelig opgave at skrive om dem, samt at jeg nok har glemt at nævne nogle stykker, da de har sneget sig på plads på hylderne.

Men her er i hvert fald de bøger jeg har købt de sidste to måneder:


Brian Selznick - Marvels. Jeg har læst forfatterens to forrige bøger The invention of Hugo Cabret og Wonderstruck, der lige som denne er en historie, der både fortælles gennem tekst og illustrationer.

Paula Hawkins - The Girl on the Train. Jeg må indrømme at jeg med denne bog, blev ramt af alt den fuldstændig overdrevne hype der har været omkring den. Jeg har ikke lyst til at læse den lige nu, men det passer nok fint med at jeg gemmer den til marts måned, hvor læsetemaet er krimi og spændingsbøger.

V.E. Schwab - A Darker Shade of Magic. V.E. Schwab er det pseudonym forfatteren Victoria Schwab skriver under, når hun skriver voksenbøger. Da jeg var meget begejstret for hendes ungdomsbøger The Archived og The Unbound, som jeg læste for ikke så længe siden, så besluttede jeg mig for at give hendes voksen bøger et forsøg. Jeg mener det er en trilogi og den næste bog udkommer i starten af 2016 og hedder A Gathering of Shadows.

Så har jeg været i Føtex og faldt over de følgende tre bøger til en billig penge:


Tom Rachman - Storhed & Fald. Aner ikke hvad den handler om, men jeg er stødt på forfatterens navn og denne meget markante forside flere gange, så for en halvtredser røg den i kurven.

Shilipi Somaya Gowda - Den hemmelige datter. Bogen har en flot forside og 30,- kr. sagde at den skulle med hjem.

Suzanne Joinson - En cyklende dame i Kashagar. Igen en bog, der lige som den tidligere bog handler om det at leve splittet mellem to meget forskellige kulturer.


Neel Mukherjee - The Lives of Others ( Bogen er opgivet og foræret væk). Bogen lød utrolig spændende på den korte beskrivelse der var på Saxo.com, men jeg har lidt fortrudt at jeg købte den, da det er en af de bøger, der har tæt beskrevne sider, uden nogen afsnit og med bittelille skrift, så det bliver en ren pestilens at skulle læse den. Men hvad havde jeg forventet, den har været shortlistet til The Man Booker Prize og dem plejer jeg ikke at have det store held med.

Mark Z. Danielewski - The Familiar 1. Endnu en bog jeg i den grad fortryder at have købt. Jeg har lige måttet DNFe forfatterens meget berømte bog House of Leaves, som slet ikke var noget for mig og nu har jeg så fundet ud af at denne nye bog, er den første i en serie på 27 bøger. Jeps 27! Jeg kan allerede nu mærke at jeg bliver træt.


P.G. Woodhouse - Jeeves den uforlignelige og Hæng i Jeeves! Jeg har hørt forfatteren omtalt som en af verdens sjoveste forfattere, så det måtte jeg da lige afprøve. Det er dog ikke altid, at jeg forstår engelsk humor, så jeg er lidt spændt på om de også er sjove for mig. Det er i hvert fald nogle rigtig smukke udgaver.

Liza Marklund - Jernblod. ( bogen er givet væk) Jeg har de ni første, som jeg kun har fået læst to af, så hvorfor ikke også tilføje den sidste i serien, så den kan samle støv sammen med de andre.


Carolyn Keene - The Secret Shadow Ranch, The Secret of Red Gate Farm, The Clue in the Diary og Nancy´s Mysterious Letter. Nancy Drew-serien er kult i USA og der er udkommet op mod 60 bøger i serien. Personligt synes jeg egentlig ikke de er noget særlig, men jeg kan simpelthen ikke stå for disse nye vintage-covers. Jeg har de første fire i matchende covers.


Thomas Hardy - Far from the Madding Crowd. Jeg både læste bogen og så den smukke film, da den havde premiere engang i foråret og jeg har faktisk allerede en udgave stående fra forlaget Vintage, men jeg kunne bare ikke stå for denne skønne udgave. Den er lige så lækker at røre ved som den ser ud, da illustrationerne og teksten er trykt ind i papiret.

Ishbelle Bee - The Singular & Extraordinary Tale of Mirror & Goliath og The Contrary Tale of the Butterfly Girl. Jeg kan rigtig godt lide sådan nogle mellemskoletrins mysterie og eventyrbøger. Bøgerne er beskrevet som 'A darkly twisted Victorian melodrama, like Alice in Wonderland goes to Hell.' Og det lyder da lovende!

Genevieve Cogman - The Invisible Library. En alternativ underverden i London og en pige der er spion for et mystisk hemmeligt bibliotek. Ja, tak. Den vil jeg gerne læse.

8 kommentarer:

  1. Det var da helt farligt for min økonomi at se alle dine flotte nye bøger! 'The Marvels,' 'A Darker Shade of Magic,' og de fire bøger på nederste billede er røget direkte på min TBR, så jeg glæder mig til at høre hvad du synes om dem, efterhånden som du får dem læst :)
    Og så kan jeg godt forstå at du ikke kunne stå for de Nancy Drew covers! Jeg har aldrig læst nogle af bøgerne, men de er godt nok fine at se på! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. I denne omgang har jeg vist været meget visuelt orienteret når jeg har købt bøger. Jeg har godt nok hørt meget varieret om 'A Darker Shade of Magic' men jeg glæder mig til at læse den og danne mig min egen mening :)

      Slet
  2. Såeh... hvornår har du planer om at læse 'The Marvels' og 'The Invisible Library'? Dem er jeg nemlig særlig interesseret i :D

    Sikke mange skønne bøger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem må jeg se om jeg ikke kan komme til snart ;) Jeg sætter dem på den næste Top5tbr liste.

      Slet
    2. Åh ja! Jeg vil virkelig også gerne høre din mening om "The Marvels" :D

      Slet
    3. Jamen, jeg kan da forstå på det hele, at det er en bog jeg snart må se at få læst ;)

      Slet
  3. Jeg er spændt på at høre hvad du syntes om The Marvels. Jeg overvejer selv at købe den, for den er bare så flot. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig smuk bog og jeg håber at den er lige så god som forfatterens andre bøger :)

      Slet