torsdag den 20. juli 2017

Anne B. Ragde - Arseniktårnet

Bogen er købt på Hjørring Bibliotekernes bogudsalg i april i år.

Af samme forfatter har jeg tidligere læst de tre første bøger i hendes Berlinerpoplerne-serien, men det var før jeg havde bloggen, så dem er der ikke noget indlæg om. Jeg mener, at der er en femte bog på vej i serien, der udkommer til november og som kommer til at hedde Liebhaverne.

Denne enkeltstående roman er en familiekrønike, der starter med at Thereses og hendes mor Ruby, vender hjem fra Norge til Danmark, fordi hendes mormor, Amalie, er død. Moren og hendes onkel Ib jubler over dødsfaldet og fejrer, at de er sluppet af med deres mor, modsat Therese, der faktisk hold meget af mormoren. Ganske langsomt bevæger historien sig baglæns derfra og de tidligere generationers fortid bliver åbenbaret for læseren.

Jeg hørte forfatteren tale om bogen til Bogforum for nogle år siden og her fortalte hun, at historien har nogle strejf af selvbiografi over sig. Hun havde selv en mormor i København, som hendes egen mor ikke kom så godt ud af det med, men helt hvor meget der er selvbiografi og slægtshistorie, er jo så op til læseren at gætte sig til.

Det er en historie om svigt, kærlighed og forspildte liv. En til tider barsk og rå, men samtidig rørende fortælling, fortalt meget levende af forfatteren. Jeg vil ikke sige, at jeg fuldt ud kom til at forstå de enkelte personer, men jo mere jeg lærte om deres forskellige historier, jo mere nærværende blev de i fortællingen.

En roman, der bød på en overraskende god læseoplevelse.

Arseniktårnet får 4/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar