mandag den 17. juli 2017

Charles Dickens - The Signalman

Bogen er købt på Waterstones hjemmeside.

Det er en lille bog, der indeholder to historier. Den er hverken stor i format eller længde med sine lidt over 40 sider. Denne udgave indeholder et utrolig langt forord, samt to historier The Signalman og The Boy at Mugby.

Jeg forstår ikke helt ideen med disse lange forord, der fra ende til anden gennemgår historiernes handling. Lidt baggrundsviden omkring historierne ville være okay i forhold til tiden og de forhold de er skrevet under, men jeg synes her det bliver alt for dybdegående, man kender nærmest hele historien inden man overhovedet kommer til den.

The Signalman er skrevet tre år før Dickens død og betegnes (ifølge forordet) som en af Englands fineste spøgelseshistorier. Den er udgivet som en del af i alt fem julehistorier, offentliggjort i Dickens egen avis i 1866. Den er meget enkel i sin opbygning, men ikke mindre uhyggelig af den grund.

Den anden historie i denne lille udgave, forstod jeg ikke meget af og jeg må nok også indrømme, at det nok er fordi, den ikke interesserer mig sønderligt. Men måske vender jeg tilbage til den på et andet tidspunkt. Bogen er så lille og handy, at jeg nemt kan have den i min håndtaske og genlæse den, hvis muligheden byder sig.

Jeg synes The Signalman var rigtig god, mens The Boy at Mugby ikke sagde mig noget som helst, så det er lidt svært at give dem en samlet stjernebedømmelse og jeg lader derfor være.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar