lørdag den 15. juli 2017

Claire Tomalin - Charles Dickens, A Life

Bogen er lyttet på Mofibo, som har sponsoreret bloggen med et gratis abonnement.

Sammen med Bente fra bogbloggen Trolderier og Karina fra Crossing Journeys har jeg i august måned planlagt en fælleslæsning af David Copperfield af Charles Dickens.

Alle kan deltage i fælleslæsningen, det er ganske uforpligtende og foregår under #copperfieldiaugust på de socialemedier og på Facebook i gruppen Copperfield i august. Der kommer mere om det senere på måneden.

Da jeg ledte efter en ny lydbog på Mofibo, faldt jeg over denne biografi om Dickens liv og synes det kunne være en fin optakt til fælleslæsningen.

Det er en meget omfattende biografi, der udover Dickens liv og levned også indeholder små analyser af hans værker set i forhold til hans liv. Han var nemlig meget observant og brugte mange af de ting han oplevede og så omkring sig, både typer, personer og udtryksmåder i sine bøger.

Det er en omfattende og meget detaljeret biografi, der kom vidt omkring og gav et fint billede af forfatterens liv som en helhed. Jeg synes den var fint neutral og virkede meget seriøs. Man fik en klar fornemmelse af at her var en forfatter, der brændte for sit stof og som kunne formidle det hun vidste på en nem og overskuelig måde.

Jeg synes det var lidt ærgerligt, at der var så mange spoilere af nogle af hans mange værker undervejs. men jeg må nok indrømme, at jeg alligevel ikke vil kunne huske alle de afslørede detaljer senere, hvis jeg på et tidspunkt kommer til at læse flere af han bøger. For største parten synes jeg, det var overordentlig interessant læsning.

Charles Dickens, A Life får 4/5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Det bliver SÅ hyggeligt, at læse sammen med jer :-)
    Tomalins biografi om Charles Dickens liv er meget informativ - selv blev jeg dog lidt træt af alle de citater, som hun bruger konstant gennem bogen. Det blev for mig desværre for meget - især når man er lidt tosset, som mig, og skal tjekke alle fodnoter, der henvises til bag i bogen - et lidt trættende projekt for der var ganske mange!
    Tomalins evne til at give et så realistisk billede af Dickens liv er dog meget givende!
    Hvis du søger endnu en biografi, så har John Forester, som Tomalin henviser til et utal af gange, også skrevet en endnu bedrer biografi om Dickens.
    Glæder mig meget til, at vi læses ved lige om lidt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydbogen sprang vist let og elegant hen over alt hvad der hed fodnoter. I hvert fald var det ikke tydeligt markeret undervejs, hvis der blev nævnt nogen.

      Glæder mig også rigtig meget, hvor bliver det hyggeligt :)

      Slet