onsdag den 19. juli 2017

Lori Nelson Spielman - Den søde tilgivelse

Bogen er lyttet som dansk lydbog på Mofibo som stadig har sponsoreret et gratis abonnement til bloggen. Af samme forfatter har jeg tidligere læst I morgen kommer en ny himmel, som jeg synes var okay.

Historien  i denne roman centrerer sig omkring en ny landeplage med tilgivelsessten, der bliver sat i værk af Fiona, som er hovedpersonen, talk-showværten Hannahs Farrs gamle nemesis fra skoletiden. Fiona mobbede Hannah systematisk gennem længere tid. Nu har Hannah så modtaget to tilgivelsessten fra Fiona, den ene skal hun sende tilbage til afsendere som et tilsagn om tilgivelse og den anden skal hun selv, sammen med en ny sten, sende til en person, som hun ønsker tilgivelse af.

Der var mange ting i denne roman, som jeg ikke synes fungerede. Blandt andet blev konceptet med disse tilgivelsessten, meget forvirrende og jeg synes ikke helt forfatteren lykkedes med at holde fast i ideen igennem hele bogen. Nogle gange blev stenene lige som glemt, for så pludseligt at dukke op igen. Generelt synes jeg bare hele historien var en omgang rod, hvor mange forskellige ting, var bikset sammen til en ordentlig gang misk-mask, som for en stor del aldrig fik nogen ordentlig afslutning, hvilket var meget frustrerende.

En anden ting jeg ikke brød mig om var, hvor åbenlyst det var, hvem der var "de onde" og hvem der var "de gode" og det gjorde bogen mindre troværdig og mere som en dårlig kliche. For desværre er det sjældent at dumme svin og manipulerende bitches er så nemme at spotte ude i virkeligheden, som her i bogen, for ikke at tale om at hovedpersonen blev fremstillet som himmelråbende naiv.

Derudover havde jeg store problemer med nogle af de ting der kom frem i løbet af historien, især angående Hannahs barndom og ungdom. Et af de store emner var, at ikke alle hemmeligheder behøver at komme frem og at alt kan tilgives. Hvilket i forhold til nogle af de temaer der blev taget op, blev meget problematisk for mig.

Så helt ærligt synes jeg, det var en virkelig ringe bog og den eneste grund til at jeg lyttede den færdig, var at jeg havde et brændende håb om, at forfatteren ville diske op med en slutning, der kunne redde hele molevitten. Men den slutning kom desværre aldrig.

Den søde tilgivelse får 1/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar