torsdag den 27. juli 2017

M. L. Stedman. The Light Between Oceans

Bogen er enten købt på Book Depository eller Saxo.com, men den er lyttet som fuldstændig fantastisk engelsk lydbog på Mofibo (Der stadig sponsorer bloggen med et gratis abonnement.)

Tom Sherbourne vender hjem til Australien efter 1. Verdenskrig. Han tager et job som fyrmester på et ensomt liggende fyr på Janus Rock, en halvdags sejlads fra den nærmeste kyst. Ved hans første besøg tilbage på fastlandet, møder han Isabel og de forelsker sig voldsomt i hinanden, bliver gift og flytter sammen til fyrtårnet.

Parret er lykkelige, men det overskygges af at Isabel har to mislykkede graviditeter og en tredje graviditet, der ender med en for tidlig fødsel. Så det virker som om deres lykke er gjort, da en båd med en død mand og et nyfødt barn driver i land ved fyrtårnet, kort tid efter de har begravet deres lille for tidligt fødte dreng.

Det er en af de bøger, der med sit smukke poetiske sprog og nærmest eventyrlignende historie, fra første sætning greb mig om hjertet. Det er en historie om en forfærdelig Verdenskrig, der efterlader familier og soldater ødelagte og den fortæller om den dårlige samvittighed, dem der vendte hjem i live sidder tilbage med.

Romanen udforsker menneskets sind og miljøet historien foregår i gør ikke bogen mindre interessant. Livet i fyrtårnet beskrives som noget smuk og magisk, men til tider ganske forfærdeligt. Det er en historie om hvor tæt forbindelse, der er mellem hvad der er rigtig og hvad der er forkert og hvad der sker når gode mennesker tager de forkerte beslutninger.

Jeg elskede bogen, dens sprog, historie og personer fra første side. En helt fantastisk lytteoplevelse.

The Light Between Oceans får 5/5 stjerner

4 kommentarer:

  1. Det lyder som en mega spændende bog! Den er fluks kommet på min læseliste, så må jeg se, hvornår jeg kommer til den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er jo lige det med den uendelige læseliste, men den kan helt klart anbefales :)

      Slet
  2. Halløjsa - det lyder da som en bog for mig! Den er straks skrevet bag øret :-)

    Ps. - er pjattet med forsiden :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg måske også det er :) Og ja, så flot og egentlig enkelt forside.

      Slet