tirsdag den 25. juli 2017

Margaret Atwood - Tjenerindens fortælling

Bogen er lyttet som både engelsk og dansk lydbog på Mofibo. (som jo har sponsoreret et abonnement til bloggen)

Grunden til at jeg har lyttet den to gange er, at jeg synes det kunne være sjovt at se/lytte hvordan originalen var i forhold til oversættelsen. Og det var en virkelig god oversættelse, der var meget tro til den engelske udgave.

I en ikke så fjern fremtid er demokratiet i USA blevet udskiftet med diktaturet Gilead. Vi følger tjenerinden Offred, hvis funktion i samfundet, er at føde børn til diktaturets elite. Efter massiv forurening er mange blevet sterile og de fødedygtige kvinder skal servicere og sikre at eliten kan bestå og disse kvinder lever under meget strikse forhold uden nogen form for rettigheder.

Det er på alle måder en gennemført historie om hvordan diktaturer opstår og fungerer. Gennem hovedpersonen Offred, hører vi om hendes liv før og efter diktaturet blev indført og det er en medrivende, samt både tankevækkende og i den grad rædselsvækkende fortælling.

Små detaljer som tjenerindernes navne, viser hvor gennemarbejdet og gennemtænkt historien er. De må ikke længere hedde deres egne navne, men hedder Of og så den mand de tilhøres navn. Altså her Of-Fred. Så de er helt ned til deres navne frataget deres identitet, hvilket må siges at være den ultimative måde at undertrykke en befolkningsgruppe på.

Jeg synes det er en fuldt ud fantastisk læseoplevelse. Jeg var dog ikke så vild med det twist historien tager til slut. Det er genialt tænkt, men det blev lidt for udpenslet og tørt efter min mening. Det ændrer dog ikke på min samlede bedømmelse.

Tjenerindens fortælling får 5/5 stjerner

5 kommentarer:

  1. Det er en virkelig fantastisk fortælling. Jeg kan anbefale dig MaddAddam-serien (har endnu ikke læst tredje og sidste bind), som virkelig også har imponeret mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, ja den var god! Jeg har læst Oryx og Crake, som jeg mener er den første i MaddAddam-serien? Men den fængede mig altså ikke i samme grad som tjenerinden, men det kan være jeg skal give den et forsøg igen på et senere tidspunkt :)

      Slet
    2. Ja, det er korrekt, at det er det første bind. Det er også en meget speciel fortælling, men synes den var virkelig interessant. Og jeg syntes at 'Syndflodens år', som er bind to var endnu bedre. Er meget spændt på sidste bind :)

      Slet
  2. Jeg kunne rigtig godt lide oplægget til historien men blev desværre ikke rigtig fanget af bogen. Jeg håber på at få set tv-serien i løbet af efteråret i håb om, at den fanger mig mere :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte ikke rigtig noget til historien inden jeg gik i gang og var faktisk ikke sikker på om jeg ville læse den på grund af al hypen, men heldigvis gjorde jeg det alligevel :)

      Slet